2015. január 5., hétfő

GYERMEKÁLDOZAT ISTENNEK?





>>A babiloni fogság előtti Izraelben bevett szokás volt az istenségek jóindulatának elnyerése érdekében bemutatott gyermekáldozat. A Bírák könyvében Jiftach áldozza fel lányát, fizetségül elhamarkodott és felelőtlen esküjéért, amiben megfogadta, hogy amit először meglát a háborúból hazatérvén, azt feláldozza Istennek (Bír 11:29-40). Acház júdai király (i. e. 734–715) saját fiát égette el felajánlásként (2Kir 16:3). Acház izraeli kortársa, Hósea király (i. e. 732-722) hagyta, hogy alattvalói körében virágozzék a gyermekáldozás kultusza (2Kir 17:16-17). A VII. századi Júdában az északi izraeli királyság i. e. 722-ben bekövetkezett bukása után tovább élt a gyermekáldozás szokása; Manessze király (i. e. 687-642), akárcsak korábban Acház király, a saját fiát áldozta fel (2Krón 33:6). Jeremiás (Jer 7:30-31), 19:5, 32:35) és Ezékiel (Ez 16:21, 20:31, 23:39) az i. e. VI. század elején egyaránt elítéli a gyermekáldozás szokását. Az idézett költemény arra utal, hogy gyermekáldozás még a babiloni fogságból való visszatérés után is fennmaradt. Az 5. szakaszban a próféta megkérdezi, hogy nem ezek az emberek-e azok, akik „csecsemőket áldoznak a völgyekben és a sziklák hasadékaiban”.<<
(Christopher Knight és Robert Lomas HIRAM KÖNYVE, 150 – 151. o. Kiadó: Gold Book)
 


Az ókorban megjelent Moloch kultusza idején, olykor gyermekeket is áldoztak a Kidron-patak völgyében, mely a Hinnom (Gehenna) völgye, a Tófetnek nevezett ...



 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése