Elöljáróban
el kell mondanom, sokat hezitáltam azon, hogy milyen cím alatt írjam le az
alábbiakat. Aztán az első változat lett
a végső, a mostani. A tétovázás oka az volt, hogy mindenképpen el akartam
kerülni az olvasó megtévesztését; pontosabban mondva azt, hogy a cím ne
vezessen félre senkit; nehogy Neale
Donald Walsch Beszélgetések Istennel c. könyvére asszociáljanak, vagy Aryeh Kaplan Zsidó meditáció c.
kötetének(*) Beszélgetés Istennel c. fejezetére.
Bár a Zsidó meditáció ajánlott gyakorlataiból sokat merítettem, sőt, nélkülük
feltehetően nem is jutottam volna el a célig, de nem ugyanarról van szó.
Mármint az ajánlott útvonalat, a konkrét meditációs technikát illetően.
Az
a szándék vezetett, ha nekem sikerült, akkor olyan módszert ajánljak, amilyent
a „bennszülött” - az energiájuk nagy részét a napi gondok megoldására fordító,
folyton rohanó - európai halandók nyugodtan alkalmazhatnak.
Ráadásul
talán még az ateisták is!
[Éppen
ezért a korábbi, a szimplán „Beszélgetés…” cím alatti változatban
hangsúlyoztam, hogy a „beszélgetőtársat” nem muszáj Istenként meghatározni.
Elég, ha a - Viktor Emil Frankl (1905
– 1997) felderítette - szellemi tudattalanba eljutunk. Rádöbbentem azonban,
hogy keveset kapunk, ha csak a szellemi tudattalanból merítünk; a határt ki
kell tágítani azon túlra, lehetőleg az abszolútumot megcélozva. De ezek után is
bátran mondhatom: a meggyőződéses (teóriáikban hívő) ateisták is elindulhatnak
ezen az úton. Hogy aztán találnak-e beszélgetőtársra, kapnak-e választ
kérdéseikre, nos, az utóiratból az is kiderül…]
Alább
természetesen a saját módszeremet (technikámat, utamat) írom le, de – azt hiszem
– nem feltétel ezt egy az egyben követni. Aki például megszokta, hogy relaxáció
nélkül azonnal meditálni tud, vagy nem hanyatt fekve, hanem mondjuk
lótuszülésben végez meditációs gyakorlatokat, az próbálja úgy. Lehet bátran
kísérletezni.
Mielőtt
elkezdjük, mindenképpen hangolódjunk rá a remélt – különben megdöbbentő, meghökkentő,
lenyűgöző és felemelő – találkozásra. Készüljünk rá, legalább olyan elánnal,
mint a fiú (vagy lány) a beteljesülést ígérő randevúra, amikor előtte
megfürdik, átöltözik, szépítkezik...
A
„zsidó meditáció” rituális fürdést, legalább kézmosást ír elő. Ez – a fürdés,
minimum a mosakodás – nekünk is jót tesz, már csak azért is, mert jobb lesz a
közérzetünk, és csökkentjük a fizikai (testi) elterelő érzések kockázatát.
A
ráhangolódás, a lelki/szellemi és pszichikai felkészülés még fontosabb.
Határozzuk el, hogy a következő percekben félretoljuk az egonkat; fölébe
emelkedünk, és nyitottá válunk az új gondolatok, érzések befogadására. Nem
számít, hogy az adott – felteendő – kérdésről, témáról addig mit vallottunk,
most majd akár fölülvizsgáljuk, és szükség szerint módosítjuk nézeteinket.
Mondogassuk
magunkban: toleránsak, pluralisták, objektívek (türelmesek, befogadók és
tárgyilagosak) leszünk…
Az
első alkalmakkor úgy jutottam könnyebben célba, ha előre megfogalmaztam azt a
kérdést, amire választ vártam. (Később már nem csak szimplán „kérdés – felelet”
hangzott el, hanem mondhatni valódi beszélgetés, már-már mester és
tanítvány-szerű eszmecsere alakult ki.)
Az
első sikeres találkozáskor két – összefüggő – kérdésem volt: Honnét származnak
a gonosz, rossz gondolataim? Mit tegyek ellenük? [Többször tapasztaltam ugyanis
magamon, hogy ha valami nem tetszett, akkor önkéntelenül rosszat gondoltam
róla; és rosszat is kívántam. Például: „Tök hülyeség!”, „Elmész ám a büdös francba…!”,
„Fordulj föl…!” - Azzal mentegettem aztán magam, hogy ezek nem az én
gondolataim, hiszen én nem vagyok ilyen rosszindulatú. Biztosan valaki, valami
sugallja; s mivel vallásos vagyok, mindent a kísértőre, a folyton ügyeskedő
Sátánra (sátáni erőre) kentem.]
A
technikai lépések:
1. Relaxáció.
2. Vizualizáció. (A
„Zsidó meditáció” a héberül nem tudóknak például az A betű vizualizációjának
begyakorlását javasolja. A héber ábécét ismerőknek az alef betűt. Én eleinte hol az A-t, hol egy korábban már többször
fölidézett kép vizualizálását választottam, gyakran Jézus keresztjét, majd
miután a kötet borítójának hátsó fülén felfedeztem a kinagyított Isten-nevet, a
Tetragrammatont, mivel a legeredményesebbnek bizonyult, ennél maradtam. A vizualizáció
szerepe különben, hogy a meditáció minél mélyebb legyen, és az ember jobban ráhangolódjék
új képek, új érzelmek és gondolatok befogadására.)
3. Rövid ima, tömör kérés.
(Uram, Istenem, segíts, hogy eljussak
Hozzád. Segíts, hogy megértsem, ha válaszolsz… Mennyei Atyám, ne hagyj magamra
kétségeimmel!)
4. Számolás lassú
lélegzetvételenként gondolatban tíztől – esetleg húsztól - zéróig visszafelé.
5. Vizualizáció újra.
(Lehetőleg spirituális, de legalább valamilyen fontos helyszín – például templom
belső, oltár - felidézése; én egy általam kreált helyzetet választottam. Oázis
a sivatagban. Jézus háttal nekidőlve egy fa tövében ül. Egyedül van, pihen és
töpreng. A tanítványok és más kísérők tőle távolabb a fák alatt
tesznek-vesznek.)
6. Kérdésfeltevés.
(Vigyázat; előfordulhat, hogy az ember el sem jut a kérdő mondat végére, közben
hallja a választ. Van, de ez a ritkább, amikor picit várni kell a válaszra. És
az is, hogy ez ennyiből áll: „Gondolkozz, tudod a választ!”)
7. A válasz „meghallása”,
lehetőleg megértése, végezetül őszinte köszönet a válaszért, a találkozási
lehetőségért.
A
kérdés és a válasz természetesen a fejünkben (elménkben, tudatunkban)
fogalmazódik meg. De érezzük – én legalábbis éreztem – hogy ez más válasz.
Másnak a válasza. Azonnal nem is tudtam elfogadni. Meghökkentem, és ha teljesen
éber vagyok, nyilván le-föl rohangálni kezdek, és közben a fejem vakargatom,
ahogy szoktam, amikor új gondolattal szembesülök.
A
meditáció után – már lecsillapodva – csak sétálgattam és gondolkodtam.
Aztán
elfogadtam, tudatosodott bennem: nem az én korábbi véleményem, hanem Isten
válasza a helyes és igaz. Amit Ő mondott, azt kell tennem, ha megoldást
keresek.
Végezetül
hadd idézzek a Zsidó meditációból.
[…]
Az Istennel folytatott beszélgetés módszerében nincs ilyen visszahúzó erő.
Igaz, hogy más meditációs formákhoz hasonlóan ez a technika segít az ego legyőzésében. Mindenesetre a módszer
valami erősebbel váltja fel az egót.
Az Istennel való beszélgetésben megújultan és más perspektívából tekintünk
magunkra, és kezdjük úgy látni önmagunkat, mint Isten kiterjedését. Ez a
meditáció mintegy Isten partnerévé tesz bennünket. Például, ha valaki a jövőre
vonatkozó terveit beszélte meg Istennel, és még mindig jólesően gondol rájuk,
akkor a döntés és a céltudatosság érzése megerősödik.
Természetesen
veszélyek is megjelenhetnek az ellenkező irányból. Ha valaki nem építi le megfelelően
az egóját, annyira akaratossá és
makaccsá válhat, hogy az emberek nem tudnak bánni vele. Semmi sem olyan
ízléstelen, mint ha valaki úgy viselkedik, mintha egyenes összeköttetésben
állna Istennel. Ezért tehát a cél az egyensúly elnyerése és megtartása.
* * *
P.s.
Sikerült Isten humoráról is bizonyságot szereznem.
Megkérdeztem: „Az ateisták is választ kapnak kérdéseikre?”
A válasz: „Ha hozzám fordulnak…”
Megkérdeztem: „Az ateisták is választ kapnak kérdéseikre?”
A válasz: „Ha hozzám fordulnak…”
(*) Aryeh
Kaplan Zsidó meditáció/Gyakorlati útmutató; fordította: Tarnóc János,
szakmailag ellenőrizte: Raj Tamás. Vince Kiadó, 2004.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése