2014. december 21., vasárnap

SZEMÉLYES ISTEN?



Az én égi szülém…
(Gondolatkísérlet)
A köztudatban zsidó Istenként ismert JHVH (Jehova, „vagyok, aki vagyok”) nem ugyanaz, illetőleg nem olyan, mint a keresztények Istene. De még a római katolikus egyház által vallott Isten sem egyezik a protestánsokéval. A „katolikus Isten” körül például hemzsegnek a szentek, átminősítésükre várakoznak a boldogok, és ott van még (alatta, mellette, fölötte?) Szűz Mária, aki – ugye – tudvalevőleg éppen Isten anyja…
Allah sem egészen egyezik JHVH-val, de a keresztények Istenével sem.
Olyan ez – ezek szerint – mintha több isten lenne…
És vajon melyik az „igazi”?

Az, hogy Istent másként képzelik el a zsidók, a keresztények/keresztyének, a muszlimok, korántsem bizonyítja, hogy nem ugyanarról van szó. Azt viszont igen, hogy Isten sem ilyen, sem olyan; pontosabban mondva Isten ilyen is, meg olyan is (lehet). Igaz ez bárki azon állításával szemben, miszerint Isten kizárólag olyan, amilyennek ő hirdeti. Ha ugyanis olyan lenne (ahogy például prédikál róla a plébános vagy a lelkész úr), akkor vajon miért más Allah, vagy Jehova Tanúi Jehovája?
És itt fölmerül a kérdés: kinek van oka-joga kinyilatkoztatni, hogy Isten ilyen, vagy olyan? Talán a judaizmus híveinek, mert Isten „megjelent” Ábrahámnak, Mózesnek, és még számos prófétájuknak? De hát Ábrahám is, Mózes is, és minden próféta (közéjük sorolva most az ugyancsak zsidó Jézust) Isten más-más „arcát” látta! 



 

Kinyilatkoztatásra – szerintem – senki embernek nem volt, és most sincs joga. Akkor sem, ha valóban látomás, jelenés formájában úgymond személyesen is találkozott Istennel. Nem vonom én kétségbe, hogy valóságosak az élményei, tapasztalatai, de az kizárólag az övé; megoszthatja természetesen másokkal, bárkivel, akár vallást is alapíthat rá, de ha már kijelenti, hogy Isten olyan, és az az igaz Isten, amilyenről ő beszél, akkor – akár jóhiszeműen, akár hátsó szándéktól vezetve teszi – téved, és másokat is megtéveszt.

A történelem folyamán elsőként az egy Istent még napistenként IV Amenhotep/Ehnaton fáraó (K. e. 1416 – 1400) definiálta. Aztán megrajzolták a saját (egy)istenük „személyiségrajzát” az egyiptomi rabszolgaságból menekülő, erőszakkal új területeket foglaló zsidók (eleinte még bizonytalankodva, hol Baált, hol JHVH-t képzelve saját istenüknek, majd az utóbbit érthető, mármint a nemzetté kovácsolódó zsidó társadalom szempontjából nézve érthető okokból kisajátították, saját istenné degradálták, aki a szemükben inkább volt a hadak ura, mint bármi más), s ugyanígy a  K. e. 553 körül élt perzsa Zarathusztra (görögül Zoroaszter) próféta is. (Ő azonban már nem nemzeti istenről, hanem inkább univerzálisról beszélt.)
Istenképünk alakításában a legtöbbet Jézusnak köszönhetünk. (Jézus fölmutatta mennyei atya jellemzőin igen-igen sokat módosítottak azonban az évszázadok során – nyilván mindenkori érdekeiktől befolyásoltan – az államvallássá „fejlődött”, hosszú-hosszú ideig a politikai, vallási hatalom egyedüli birtokosaként fungáló katolikus egyház potentátjai.) De még Jézus mennyei atyja, annak ellenére, hogy már korántsem parancsolatokat osztogató, azok megszegését kegyetlenül megtorló Isten, még ő is távolságtartó. Mindentől függetlenül azonban – ismétlem – ő már és még most is elfogadható, mondhatni emberséges, akitől nem kell, hogy rettegjen az esendő emberke.
Milyen lehet hát Isten teljes valójában?
Ezt talán – legalábbis földi életünk során - sosem tudhatjuk meg abból következően, hogy az abszolútum végtelen. S mivel Isten az abszolútum szubsztanciája, noha nem a végtelen abszolútum, hanem annak egyik - de legfőbb! - aspektusa, mégis szintén végtelen.
Ez lehetőséget ad viszont arra is, hogy ebből a végtelenből úgymond „megalkossuk”, „kiragadjuk” saját - mondhatni személyes – istenünket; sosem felejtve, hogy Isten – legyen a zsidók, a magyarok, a muszlimok, a katolikusok és a protestánsok istene, ugyanaz az egy Isten, csak hát más-más megközelítésben. Tehát nem új istent kell, nem is lehet felfedezni, vagyis nem hamis istent, hanem kiemelve, (bocsánat!) kvázi „saját használatra” hangsúlyozva Isten bizonyos jellemzőit.
Így jutottam el én például a jézusi mennyei atyától az égi szüléig.
Isten számomra égi szüle, akiben többek között – az én esetemben – benne vannak a már elhunyt szüleim is; és mindaz jellemző rá, amit mások az úgynevezett védőangyalukban, többen meg a védőszentjükben vélnek fellelni.
Égi szüle, aki gondoskodó, figyelő, szeretettel fegyelmező; türelmes, megértő és megbocsátó; védő és segítő, és még hosszan sorolhatnám.
Olyan, akivel (számomra ez igen fontos) beszélgetni lehet; elvileg bármikor, és ez csak rajtam múlik. Akinek a jelenlétét állandóan érzékelhetem, akivel már-már közvetlenül is találkozhatok és konzultálhatok sajátos – meditatív – tudatállapotban.

Neked is lehet „házi” vagy „személyes” istened, ha ez az Isten az élő és egyedüli igaz Isten. Akkor is, ha nem vagy gyakorló vallásos, hanem csak a „magad módján” fogadod el, és hiszel benne; akkor is, ha hívő és templomba járó katolikus, evangélikus, református stb. vagy, annak ellenére, ha tilt ettől Isten – de ne felejtsd, csak az emberek által felkent! – szolgája. Nem kell, illetőleg nem feltétel ugyanis a közvetítő, hogy Istenre rátaláljunk, és hozzá eljussunk.
Csupán gondolj rá, amikor szükségét érzed, vagy éppen úgy hozza kedved. Aztán próbálj róla valamilyen „képet” formálni elmédben (egyben lelkedben); de – javaslom – ne engedj a kísértésnek, hogy a születésedtől hallott sztereotípiák befolyásoljanak. Arra viszont ügyelj, hogy Istenedet kizárólag jó tulajdonságokkal „ruházhatod” fel, hiszen a mindenség Isten (akiből elvonatkoztatod a „sajátod”) és csak ő – ahogy Jézus mondta – az igazán jó. Ha ettől eltérsz, akkor „égi társad” ugyan „égi”, vagyis a transzcendens szférában fellelhető lesz, de esetleg a pokolbéli Sátán... [Akitől esetleg, sőt valószínűleg szép szavakat és ígéreteket kaphatsz, de ne felejtsd, ez csak szó, szó, szó; pontosabban hamis szó és hazug ígéret, ami végső soron – sok-sok szenvedés után – a semmibe (a megsemmisülésbe) vezet.]   
000
A fentiekkel összefügg, de mindezt sokkalta árnyaltabbá (és megalapozottabbá!) teszi Jung véleménye.
„Hogy az istenség hat reánk, csak a psziché révén állapíthatjuk meg, de mindeközben nem tudunk különbséget tenni, vajon a hatások Istentől érkeznek-e, vagy pedig a tudattalanból, vagyis nem lehet tisztázni, hogy az istenség és a tudattalan két különböző nagyság-e. Mindkettő transzcendentális tartalmak határfogalma. Ám empirikusan is kielégítő valószínűséggel állapítható meg, hogy a tudattalanban megvan a teljességnek egy archetípusa, mely spontán módon manifesztálódik az álmokban stb., s hogy létezik egy, a tudatos akarattól független törekvés, amely más archetípusokat vonatkoztat erre a középpontra. Ezért nem látszik valószínűtlennek, hogy az előbbinek magában véve is van bizonyos középponti helyzete, amely az istenképhez közelíti. A hasonlóságot ráadásul különösképpen alátámasztja, hogy az archetípus olyan szimbolikát eredményez, amely már kezdettől fogva jellemezte és jelképezte az istenséget.

Ezek a tények lehetővé teszik, fentebbi, az istenfogalom és a tudattalan megkülönböztethetetlenségére vonatkozó tételünk bizonyos korlátozását is: pontosabban szólva, az istenkép nem magával a tudattalannal egyezik meg, hanem archetípusával. Ez az, amitől az istenképet empirikusan többé nem választhatjuk el. Igaz, önkényesen feltételezhetjük e két nagyság különböző voltát. Ám ez mit sem használ nekünk, ellenkezőleg, csak ember és Isten különválását mozdítja elő, ami Isten emberré válását akadályozza máris.

Nem kétséges, igaza van a hitnek, mikor az ember szeme és lelke előtt feltárja Isten mérhetetlen és elérhetetlen mivoltát, de ugyanakkor megtanítja Isten közelét, sőt közvetlenségét is, s épp a közelség az, aminek megtapasztalhatónak kell lennie, ha nem akar merőben jelentőség nélkül maradni. Valósnak csak azt ismerem el, ami hat reám, ami azonban nem hat reám, meglehet, akár nem is létezik. A vallási igény egész mivoltot kíván, s ezzel a szándékkal ragadja meg a tudattalan nyújtotta teljesség-képeket, amelyek a tudattól függetlenül emelkednek ki a lelki természet mélyeiből.”    (C. G. Jung: Válasz Jób könyvére, 126 – 127. o. Fordította Tandori Dezső – Akadémia Kiadó, Budapest, l995)



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése