2015. január 14., szerda

ÖRÖKKÉ ÉLNI?



Az eónitás alapvetése

Az emberi elme alatt ugyan az ész, értelem, az ember agymunkája értendő (ahogy azt a Magyar értelmező kéziszótár - ÉKsz. – meghatározza), vagyis az agy produktumaként kvázi okozat, következmény, de ez - azt hiszem - félrevezető leszűkítése az elme „hatáskörének”. Már csak azért is, mert ez az „eredmény”, tehát az elme nemcsak vizsgálni tudja az emberi agyat, hanem befolyásolni, irányítani is. (Ilyen a tanulás, az „agymosás”, például az ideológiai és kereskedelmi reklámok hatása, aztán a hipnózis, önhipnózis, szuggesztió, önszuggesztió, de még az egyszerű hétköznapi érvelés következményeként a vélemény megváltoztatása.)
A Mi van odaát? c. kötetében Roberto Giacobbo vetette fel – hivatkozva Püthagoraszra, Platónra, az újkor tudósai közül Wilder Peinfield kanadai idegsebészre, az Einstein-tanítvány David Bohm amerikai kvantumfizikusra -, hogy a több mint kétezer éves hipotézis szerint „az elme előbb van, mint az agy, tehát a tudat az agytól függetlenül létezik, és nem függ tőle a létezése. Eszerint nem az agy az elme megalkotója, hanem annak nagyon hatásos eszköze?” (*)  
Sematikus leegyszerűsítésnek mondható az ÉKsz. „tudat” definíciója is. Eszerint ugyanis a filozófiai szóhasználatban a tudat „Az agynak az a működése, amellyel a világot visszatükrözi.”, a természettudományosban „Az így megszerzett képzetek, fogalmak és élmények összessége.”.
A „visszatükrözési folyamatot” végzi ugyanis az agy, de maga a „visszatükröződés” az elmében jelenik meg. Az agy tehát mintegy eszközként funkcionál. Olyan eszközként, amely az esetek többségében ugyanúgy, vagy hasonlóan működik.
Működik – valamilyen szabályszerűség szerint. Első látásra is abszurdnak tűnik, hogy az agy előbb létrehozta a működését szabályozó rendszert, majd működni kezdett...
A másik döntő érv, ami a tudat és az elme – legalábbis eszmei - elsőbbsége mellett szól, hogy az a törvény, törvényszerűség (rend, rendszer, szabály együttes), ami szerint az agy működik, nyilvánvalóan csak az agyban nyilvánul meg, de elvileg attól függetlenül is van. (Hasonló ez ahhoz, amikor a természeti törvények az anyagban, a természetben nyernek értelmet, mondhatni öltenek testet, de törvényként, törvényszerűségként az anyagtól, a természettől függetlenül – és feltehetően öröktől fogva örökké – vannak.)

Ha ez így van, akkor is legfeljebb annyit bizonyít, hogy az emberi agy működését szabályozó (biológiai) törvény, törvényszerűség objektív és időtlen.
És miért érdekelne ez engem, illetőleg miért számítana nekem, ha meghalok? Ha én már nem leszek? Ha végleg meghal az agyam, az elmém, elvész a tudatom, az öntudatom, az én-tudatom, az emlékeim, a személyiségem? Ha én, a szubjektum megszűnök létezni?
Mivel mindezt a sejtjeim (a génjeim, a genom) őrzik, a sejtjeim pedig meghalnak, akkor ezek szerint mindaz, aki én vagyok, az is örökre, véglegesen eltávozik, megszűnik létezni.

Valóban?
Valóban minden a sejtekben tárolódik, és azokon túl, kívül nincs semmi, ami én vagyok?
Persze vannak, voltak a jó és rossz tetteim, eredményeim, és ezek mind hozzám tartoznak, de nem ezekre gondolok. Hanem például éppen a saját gondolataimra.
Minden a sejteken áll és bukik? Ha nincsenek sejtjeim, én sem vagyok?

A lényeg azonban: mit számít a halál közeli élmény, vagy a lélekvándorlás, akár az örök élet, ha én, az, aki most vagyok, nem is tudok majd róla? Ha az, ki leszek, nem tudok arról, aki voltam?
Ha van, akkor is olyan az, mintha nem lenne.
Ha viszont továbbra is én (jó, nem egészen én, hiszen a testem, ez a mostani biztosan nem lesz) maradok, akkor bizony… Akkor, nos, aj-jaj, mert ugyan végtelen perspektíva nyílik előttem, de ez lehet végtelen jó, és végtelen rossz. (Végtelen, amit emberi ésszel tulajdonképpen fölfogni sem bírunk; legfeljebb sejtjük, hogy milyen. Ráérzünk, de  - elképzelhetetlen. Félelmetes.)

A lélek, ami a vallások szerint örök életű lehet, valóban örök életű lehet?
A léleknek lehet például emlékezete? Személyisége? Egyénisége? Gondolatai, vágyai?
Ha van lelkem, akkor a lelkem nyilvánvalóan az én lelkem. A testi, biológiai halálom után is valóságos lelkem hordozza mindazt, amitől én nem más valaki, hanem kizárólag én vagyok? Egyáltalán hordozhatja, ha például nincsenek agysejtjei, semmilyen sejtjei?
Vagy netán valami más őrzi meg az emlékeket, a gondolkodáshoz és érzelmekhez nélkülözhetetlen információkat?
Esetleg ugyanott és ugyanúgy, vagy hasonlóan tárolódnak, mint amit most – biológiai lényként – az egyéni és/vagy kollektív tudattalanból nyerünk? Az agyunk adattároló kapacitását, valamint feldolgozó képességét átveszi a tudattalan? Vagy az a „valami”, amihez a tudattalan is tartozik?
Ha igen, mi lehet az?

Nem hivatkozom a reinkarnációra, de még a halál közeli élményekre sem, mert ezek vagy igazak, vagy nem. Hivatkozom viszont a tudattalanra, a telepátiára és a megérzésre, mert valóságukról, meglétükről bárki bármikor meggyőződhet. Tény, hogy van egyéni és kollektív tudattalan, lehetséges a telepatikus kapcsolat két vagy akár több ember között, és ráérezhetünk, megérezhetjük, ha hozzánk közelálló személlyel történik valami megrázó esemény.
Hol tárolódik mindaz, ami aztán úgynevezett kollektív tudattalanként jelenik meg az emberben? (És az emberben is hol, ha – tudattalan lévén - nem a tudatában?)
Hogyan jutnak el az információk a telepatikus kapcsolatban lévők között egyik embertől a másikhoz, vagy a bajba jutott gyermektől az anyához, ha nincs adathordozó?
Van?
Valami van, ami adatokat tárol és továbbit az azokat feldolgozó, használó, azokra reagáló elméhez.
A mindenség szellemi – nem anyagi - tartománya, az abszolútum, a végtelen (kiterjedésű, korú, befogadóképességű, kapacitású) szellemi tenger lenne ez?

Az anyaghoz, az élő testhez kötődő, arra jellemző, annak mintegy tulajdonságaként meglévő ösztönök nyilvánvalóan a test halálával együtt megsemmisülnek. A tudattalan azonban nemcsak a testi ösztönök tárháza, hanem ott jelen van például a mindenség, a teljesség elérésére sarkaló késztetés is, ami nyilvánvalóan úgymond kívülről került bele, hiszen nincs semmiféle testi forrása.
A testi halállal ez is megsemmisül?
Vagy visszakerül a forráshelyéhez?

Hoppá; lehet, hogy valahol itt rejtőzik a megoldás kulcsa?
Nos, istenhívőként természetesen úgy vélem és vallom, hogy ezt a – mindenség iráni – vágyat Isten ültette el bennem.
De ha nem lennék istenhívő, akkor is bennem lenne.
Valahonnét belém került.
Honnét?
A mindenségből; mivel nem anyagi, nyilvánvalóan a mindenség szellemi tartományából, az abszolútumból.
És azon a csatornán, amelyiken érkezett, bizonyára visszafelé, vagy oda irányuló adatáramlás is lehetséges, és jó eséllyel van is.
De hogyan?
Nincs az emberben egy lelki „elme” is, ami működtetné.
Vagy netán van?

Az emberben is, mint mindenütt, amit nem tölt ki az anyag, van abszolútumi (isteni) szegmentum. Ez ugyan nyilvánvalóan kapcsolódik az abszolútumhoz, és annak legbensőbb lényegéhez, Istenhez is, de nem lélek.
Esetleg még nem lélek… Lélekké, aztán akár lelki elmévé, tudattá alakulhat, fejlődhet az ember mindennapjai során, annak következményeként és eredményeként.

Bennünk van tehát az isteni szegmentum is. C. G. Jung által vallásos teljességösztönnek elnevezett mindenség utáni vágy feltehetően (bizonyosan?) ennek köszönhetően született meg, került belénk.
Ez eleitől (mióta ember az ember) munkál bennünk. Válaszokat keresünk. Magyarázatokat keresünk. Istent keressük.
Az isteni szegmentum, a mindenség iránti vágy olyan erő, ami az elmét az agyon túlmutató munkára, fejlődésre, fejlettségre késztette. A tudattalan mérhetetlen információja révén a tudat is (a hétköznapokban akaratlanul és észrevétlenül) túllépett az elmén, s abban munkálkodván esetenként, szükség esetén pedig mindig azt erőfeszítésre sarkalta.
Az agy, az elme és a tudat (meg a tudattalan és tudatalatti) szinkronba került, az abszolútumi jelleg erősödése esetén pedig megmutatkozása a lélek.

Az isteni szegmentumhoz tehát kapcsolódhat a tudattalan, tudatalatti, tudat, elme és lélek, és mindezek együtt összefüggő formációt alkothat.
Ez nem az ember (az adott személy) szelleme, de az is.
Nem a spirituális lelke, de az is.
Nem az elméje, és nem is az úgymond lelki elméje, de az is.
Nem látható, mint ahogy a gondolat sem, vagy, ahogy a psziché sem, de érzékelhető és megtapasztalható, vagyis van.
Ez az eónitás. (Ezt nevezzük, mert nevezhetjük eónitásnak). 

Az isteni szegmentum meghatározta (befolyásolta) formáció, tehát az isteni szegmentum + tudattalan + vallásos teljességösztön + tudat + elme + lélek szerveződés szubsztanciája, legbensőbb lényege az eónitás. Ez az, ami a biológiai (testi) halál után is tovább létezik; nem is tud mást tenni, nem tud semmi lenni és semmivé válni, mert meghatározója, az isteni (abszolútumi) szegmentum az abszolútum része.  
(Ha azonban az adott személy agya passzív, elméje, tudata gyenge, akkor a benne lévő isteni szegmentum és a tudattalanjában a mindenség utáni vágy sem tud fejlődni. Végül a lényeget tekintve – némi tapasztalattal gyarapodva – visszakerül oda, ahonnét származik, de nem önálló eónitásként.)

A testi (biológiai) halállal tehát a „burok”, a test biztosan meghal, és megkezdi átalakulását. Marad viszont immár – vallási terminológiával mondva – szabad és teljes lélekként (eónitásként) az isteni szegmentum tapasztalatokkal, emlékekkel, tudatalatti és tudattalan információkkal felvértezve, gyarapodva.

Van erre bizonyíték?
Abszolútum van.
Abszolútumi (isteni) szegmentum is van. (Ahol nincs anyag/energia, ott ez van, mert semmi és abszolút üres tér, üres hely nincs.)
Az ember sejtjei, az emberi testet alkotó atomok között, sőt az atomon, de még az atommagon belül is, ahol úgymond üres tér/hely (kvantumvákuum) lenne, ott ez van.
Az isteni szegmentum nyilvánvalóan kapcsolódik a végtelen és teljes abszolútumhoz (illetőleg része annak, hiszen az abszolútum végtelen és teljes).
Az adott ember élete során gyarapodik (élmények érik, új tudásra tesz szert, emlékei lesznek, tapasztalatot szerez).
A test halálával felszabadul, kiszabadul (a test „börtönéből), és ekkortól csak az abszolútumtól függő, tulajdonképpen szabad lélekként létezik.
Mivel abszolútumi, nem vész el, nem lesz más, csupán gazdagabb.
Újra az abszolútum zavartalan részeként, esetleg részben új „testben” folytatja örökéletű létezését. (Ez a fajta „reinkarnáció” sem zárható ki, hiszen semmit sem tudunk az abszolútum működési mechanizmusáról.)
Új testbe kerülhet akár emlékekkel rendelkező isteni szegmentumként (találóbban mondva lélekként), s ezért fordulhat elő, hogy az új élet (ember) úgymond emlékezik előző életének egyes momentumaira. Az is megtörténhet, hogy a kollektív tudattalan révén élő kapcsolat van a különben és nyilvánvalóan mindent megőrző abszolútummal, és így merít emlékeket…

Eredendően tehát az emberbe, mint mindenbe, isteni (abszolútumi) szegmentum kerül. Az emberben ebből (az agy, az elme, a tudat, a tudatalatti, a tudattalan, a psziché, a gondolkodás, a gondolatok, az érzelmek és tettek megléte és működése eredményeként) lesz összetett, szabad lélek (eónitás). Más szavakkal: az emberke születéskor kapott/belékerült isteni szegmentum az ember élete során összetett, bonyolult lélekké fejlődik, eónitás lesz.
Eredendő magja az isteni szegmentum. Az élet folyamán a jellege és lényege, ennélfogva legbensőbb lényege módosul.
A folytatás pedig a földi út végeredménytől függ…


A folytatás
A földi út végeredményétől függ, persze, csak hát – hogy tisztán lássunk – ez meg kizárólag az embertől, az egyéntől.
És akkor most feltehetjük az ember örök kérdését: mivel, hogyan érhetjük el, hogy a testi, fizikai halál után Isten „jobbjára” kerüljünk?
A legkülönfélébb monoteista vallások persze adnak erre választ, de hogy igazuk van-e, azt én nem tudom. Feltételezem viszont, hogy oda – Isten mellé - juthatok, Isten, az abszolútum legbensőbb lényege részévé válhatok, ha már emberként, tehát földi biológiai/szellemi lényként azonosulok Istennel.

Azonosulni Istennel…
Mit jelent ez?
Olyan biztosan nem leszek, mert képtelen lennék rá, tehát isten sem, legfeljebb az aprócska része, de…
De úgy és azt kell akarnom, szeretnem, amit Isten akar és szeret.
Számomra is az lesz a fontos.
Vagyis mi?
A mindenség, benne az univerzum, a Föld élőlényeivel, főleg az értelemmel bíró lénnyel, az emberrel. Elsődlegesen azok, akik valamilyen kötelék folytán hozzám tartoznak, vagy én tartozom hozzájuk; mert a szüleim, nagyszüleim, gyermekeim, unokáim, a családom, a barátaim; a népem, a hazám…

Így eljuthatunk oda, amikor a biológiai halál nem lesz más, mint egyfajta változás, vagy inkább váltás. Elmúlik a testi váz… Kiszabadulva a röghöz kötött és sérülékeny anyagi testből irány a végtelen (nagyságú és gazdagságú) mindenség…




(*) Roberto Giacobbo Mi van odaát?, 23. o. Kossuth Kiadó 2012

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése