(Üzenet az álmodni ébren
is tudóknak)
Ha megtudnánk, hogy
bolygónkon az élet X napon – belátható időn belül! – megszűnik, vajon a jók még
jobbak, a rosszak hirtelen jók lennének? Vagy még rosszabbak? Kétségbe esnénk?
Siránkoznánk, imádkoznánk, netán tombolva dorbézolnánk?
Sokan nyilván el sem
hinnék, egyesek (az „itt és most”
megszállottjai) pedig üzleti lehetőséget látnának benne. Félő, továbbra is
kevesek tekintenék az Apokalipszis és más próféciák megjövendölte végidőnek.
±±±
„Közvetlenül a fejük
fölött az égbolt széthasad. A becsapódó test félrelök néhány ezer köbkilométer
levegőt. Városnyi vastagságú tűzcsóva irányul a Föld felé, hogy tizenöt másodperc
múlva belédöfjön bolygónk testébe. A tízezernyi földrengés erejétől az egész bolygó
megrázkódik. A félretaszított légtömegek lökéshulláma végigseper a Föld egész
felszínén, minden emberi alkotást a föld színével tesz egyenlővé, minden útjába
kerülő akadályt porrá zúz. A becsapódás helye körül a megolvadt kőzetből több
kilométer magas hegyek emelkednek, miközben egy csaknem kétszáz kilométer
átmérőjű kráter belsejében napvilágra kerülnek a Föld mélyen fekvő rétegei. Az
olvadt sziklafal kifelé nyomul, felgyűrve a felszínt, mintha lassított
felvételen figyelnénk egy meglibbentett, óriás takaró mozgását.”1
Így is véget érhet a Föld kozmikus útja, s az ember – az univerzum méreteihez mérten – röpke és törékeny élete. Paul Davies, az University of Adelaide természetfilozófia professzora „Az utolsó három perc”-ben többek között azt kísérelte meg leírni, ahogy a Swift-Tuttle-üstökös nekiütközik a Földnek.
Amikor ugyanis 1993-ban a
közelünkben járt, több tudós vélte úgy, legközelebb elhozza a végidőt.
„Azóta a pontosabb
elemzések azt mutatják, hogy az üstökös valójában két héttel lekési a randevút
a Földdel. Az elmaradt találkozó után valamelyest talán fellélegezhetünk. A veszély
azonban nem múlik el teljesen. Előbb vagy utóbb a Swift-Tuttle-üstökös, vagy
egy másik, hozzá hasonló égitest egészen bizonyosan eltalálja a Földet.”2
Nem kell ahhoz vallásosnak lenni, hogy számoljunk az emberi faj kihalásával. A vég bekövetkezik, előbb vagy utóbb, és így vagy úgy. Immár a figyelmeztetés is elhangzott, nem először, és nem egyszer; csak hát – félő – hiába, az ember botor módon megy a végzete felé.
±±±
4Az első olyan volt, mint
az oroszlán, de sasszárnyai voltak.
Láttam, hogy kitépték a szárnyait, és fölemelték a földről, két lábra
állították, mint egy embert, és emberi értelmet adtak neki. 5A következő,
a második vadállat, medvéhez hasonlított. Félig már fölkelt, és három borda
volt a szájában, a fogai között. Ezt mondták neki: Kelj föl, egyél igen sok
húst! 6Azután láttam a következőt, amely olyan volt, mint egy
párduc, de négy madárszárny volt a hátán. Négy feje is volt a vadállatnak, és hatalmat
adtak neki.
7Ezután egy negyedik
vadállatot láttam az éjszakai látomásban: ijesztő, rémületes és rendkívül erős
volt. Igen nagy vasfogai voltak; evett, rágott, és a maradékot összetaposta
lábaival. Ez egészen más volt, mint az előző vadállatok, és tíz szarva volt. (Dániel
próféta könyve, 7, 4-7)
A próféta látomásában leírt képek protestáns3 biblia-értelmezők szerint Nebukadneccar
babiloni (bábeli) királyt, a babiloni, a méd, a perzsa és a Nagy Sándor-i görög
birodalmat szimbolizálják. A r. katolikus explikálás pedig – összhangban a
protestánssal – szó szerint így szól4:
„4 Az első vadállat a bábeli birodalom, melynek
gyakori jelképe a szárnyas oroszlán. A szárnyak kiszaggatása erejének
megfogyatkozását jelenti.
5 A medve, az iráni fennsík jellegzetes állata, a
médeket jelenti, akik közvetlen meghódítói voltak a bábeli birodalomnak. A
három borda és az elfogyasztandó sok hús a meghódított országok jelképe.
6 A párduc a perzsa birodalmat jelenti.
7 Itt sok magyarázó a római birodalomra gondol.
Azonban a 19-27. versek félreérthetetlenül Nagy Sándorra és a nyomába lépő
utódaira mutatnak. A tíz szarv: a tíz Szeleukida király.”
Dániel is kért magyarázatot látomásaira.
23A válasz így szólt a
negyedik vadállatról: Lesz egy negyedik királyság a földön, egészen más lesz,
mint a többi királyság volt. Az egész földet bekebelezi, eltapossa és
összezúzza. 24A tíz szarv ezt jelenti: Ebben az országban tíz király
uralkodik, majd még egy másik is következik utánuk; ez más lesz, mint az
előzők, és három királyt fog leverni. 25Sokat beszél majd a Felséges
ellen, és gyötörni fogja a Felségesnek szentjeit. Arra törekszik, hogy
megváltoztassa az ünnepeket és a törvényt. Hatalmába kerülnek a szentek egy
időszakra, meg két időszakra és egy fél időszakra. (Dániel próféta könyve 7,
23-25)
Albrecht
Dürer: Az apokalipszis négy lovasa (cca 1497.)
Ne tegyük. Figyeljünk
végre Jungra is:
»A keresztények gyakran
felteszik a kérdést: miért van, hogy Isten nem szól hozzájuk, mint ahogyan azt
hitük szerint régen tette. Amikor ilyet hallok, mindig az a rabbi jut eszembe,
akit megkérdeztek, hogy lehet az, hogy a régi időkben Isten olyan gyakran
megmutatta magát az embereknek, ma pedig senki soha nem látja. A rabbi azt
felelte: „Manapság már nincs senki, aki elég mélyre tudna hajolni.”
A válasz fején találta a szöget. Manapság mi,
emberek annyira el vagyunk telve saját magunktól, és annyira belebonyolódtunk
saját szubjektív tudatosságunkba, hogy elfelejtettük azt a régi bölcsességet,
amely szerint Isten főképp az álmokon és látomásokon keresztül szól. A buddhisták
a tudattalan fantáziák világát mint haszontalan illúziót elutasítják; a
keresztények önmaguk és a tudattalan közé az egyházukat és a Bibliát helyezik;
a racionalisták pedig még azt sem tudják, hogy
a tudat nem jelenti a teljes pszichét.
[…] Annak ellenére, hogy a katolikus egyház
elismeri a „somnia a Deo missa” (az Isten által küldött álom) lehetőségét,
gondolkodóik többsége nem tesz komoly kísérletet az álmok megértésére. Kétlem,
hogy létezne akár egyetlen olyan protestáns értekezés vagy tantétel is, amely
olyan mélyre ereszkedne, hogy az álmokban felfogható a „vox Dei” (Isten hangja).
De ha egy teológus tényleg hisz Istenben, milyen hatalom nevében állítja, hogy
Isten nem képes az álmok útján szólni?«5
Miért ne lehetne a Dániel
látomásában szereplő oroszlán, amelynek sasszárnyai voltak, a német birodalom,
elsődlegesen a hitleri Németország például? Lehetett persze a sasszárnyú oroszlán
a Nebukadneccar nevű testet öltött ördög és bábeli birodalma, és ugyanúgy,
ugyanakkor Hitler, a gonosz újabb megtestesülése, s egy újabb Bábel. Hitler és
pártjának fő szimbóluma ugyan a horogkereszt, de fölötte állt (s volt már jóval
a horogkereszt előtt) az erőtől duzzadó sas…
A sasszárnyú oroszlán után
érkező medve pedig akár a rejtélyes „Orosz Medve”…
Szovjet-Oroszország, majd
a Szovjetunió szimbólumként a vörös csillag, a sarló és kalapács mellett ezt is
megtartotta. Az orosz birodalom ideje különben sem a Szovjetunió hetven évére
korlátozódott, s ennélfogva a medve sokkal inkább szimbolizálja létezését. Akár
a sas Németország esetében, igazán ez a jellemzőbb, hiszen a birodalom
egészének jelképe.
A harmadik vadállat, amely „olyan volt, mint
egy párduc, de négy madárszárny volt a hátán”, lehet akár az Egyesült
Államok, akár az USA példájára kialakuló gazdasági – politikai szövetségek (az
Európai Unió, a Távol-Keleti Unió, aztán az Afrika Unió) szimbolikus látomása.
És akkor jött a negyedik. Ez „ijesztő,
rémületes és rendkívül erős volt. Igen nagy vasfogai voltak; evett, rágott, és
a maradékot összetaposta a lábaival.”
Milyen lesz az előbb-utóbb megszülető Globális
Unió?
Dániel még nem láthatott 22 évszázaddal ezelőtti
látomásában (ha netán mégis, elmondani, leírni nyilván nem tudta) gépeket,
komputereket és robotokat. Az ipari és katonai technikát és technológiát
jelképező vasfogakat viszont igen. És láthatta a mértéktelen fogyasztást, a
környezetszennyezést és a természetrombolást, olyan formában, hogy ez a minden
korábbinál erősebb és ijesztőbb vadállat csak rág és eszik, majd a maradékot
a földbe tapossa.
Hitlert az üdvözítőnek
tartott demokratikus választások juttatták a hatalomba. Nem rettegett
diktátorként, hanem csupán a német nép újabb felemelkedését – és világbékét! –
ígérő vezérként fehér lovon léptetett a történelembe. Aztán
egyeduralkodó lett, és győzött, és győzött, míg nem jött egy nála is kegyetlenebb
újabb lovas. Tűzvörös paripán, akinek a többi nagyhatalom lehetővé
tette, hogy „elvegye a békességet a földről, sőt hogy öldössék egymást az
emberek; és nagy kard adatott neki”… Biztos, hogy nem Sztálinnak hívták,
aki a Szovjetuniót szuperhatalommá, a Vörös Hadsereget (a vörös paripát) a
világ egyik legerősebb haderejévé fejlesztette?
A harmadik, az Egyesült
Államok (Kína, Japán, az EU stb.) pedig elsősorban már nem háborúskodással,
hanem gazdasági eszközökkel hódít, próbálja uralma alá hajtani a világot.
Mérlegel és kereskedik,
kemény protekcionista módszerek igénybe vételével.
És mi következik ezután?
Ma már a trendből is kikövetkeztethető, de Dániel próféta után mintegy
három évszázaddal, Dánielhez hasonlóan
az Apokalipszis, A jelenések könyve szerzője mintha előre látta
volna…
1És láttam, amikor a Bárány
feltörte a hét pecsét közül az elsőt, és hallottam, hogy a négy élőlény közül
az egyik mennydörgéshez hasonló hangon szól: „Jöjj!” 2És láttam:
íme, egy fehér ló, a rajta ülőnek íja volt, és korona adatott neki, és
győzelmesen vonult ki, hogy újra győzzön.
3Amikor feltörte a második
pecsétet, hallottam, hogy a második élőlény szól: „Jöjj!” 4És kijött
egy másik ló, egy tűzvörös, és a rajta ülőnek megadatott, hogy elvegye a
békességet a földről, sőt hogy öldössék egymást az emberek; és nagy kard
adatott neki.
5Amikor feltörte a harmadik
pecsétet, hallottam, hogy a harmadik élőlény szól: „Jöjj!” És láttam: íme, egy
fekete ló, a rajta ülőnek mérleg volt a kezében. 6És hallottam, hogy
egy hang szól a négy élőlény között a középen: “Egy mérce búza egy dénár, és
három mérce árpa egy dénár, de az olajat és a bort ne bántsd!”
7Amikor feltörte a negyedik
pecsétet, hallottam a negyedik élőlény hangját, amint így szólt: „Jöjj!” 8És
láttam: íme, egy fakó ló, a rajta ülőnek neve Halál, és a Pokol követte őt; és
hatalom adatott neki a föld negyedrészén, hogy öljenek karddal, éhínséggel és
döghalállal, és a föld vadállatai által. (A jelenések könyve 6, 1-8)
±±±
Az ősrobbanás pillanatában
már valószínűsíthető, majd a Föld létrejöttét követően kiszámítható volt (lett
volna), hogy idővel (és nagyjából mikor) az evolúciós lánc tetején megjelenik
az ember… Aki majd eljut arra a szintre, amikor akarva-akaratlanul tönkre
teheti létalapja egyik fő elemét, az anyabolygóját, ezáltal életterében az
anyagot, s ennek következtében – vagy közvetlenül – önmagát is.
Történhetett volna mindez másképp? Mármint a
teremtés folyamata, s lehetne más a lényege? Nevezetesen az, hogy az abszolút
(vagy világ-) szellem az ősrobbanással nem indítja el azt a folyamatot, aminek
eredménye az anyag, a tér és az idő (az ember és a démoni szellem/erő/tudat)
létrejötte?
A mi ismereteink szerint csak ez, és csakis így
mehetett végbe. Az eredendően meglévő ősszellem az idők kezdetekor (az idő
születésével egy időben), vagyis közvetlenül kvázi eszmélését követően
kifordította (kirobbantotta) a kvantumvákuumból az anyagot, ami aztán saját ellentétje,
a rossz hordozója is lett. Tehát azt, amiben táptalajt és megnyilvánulási
formát, idővel eszközt is talált az „ellentmondás”. Isten (az ős-, vagy
világszellem) természetesen megtehette volna, hogy ezt nem teszi, s maradt
volna az, ami „volt”, önmagában a szellemi, ami viszont így (a mi
szemszögünkből nézve!) értelmetlen.
Ahhoz, hogy megnyilvánulhasson, hogy úgymond
formát, teret és időt nyerjen, kellett a kvantumvákuumi ősrobbanás, ha úgy
tetszik, a teremtés.
Az ősrobbanással a fizikai mellett a jelképes
sötétség, az örök ellentmondás is eleve adott lett, de az anyag eredendően és
alapvetően nem gonosz. Még a biológiailag élő anyag sem az. A csak ösztöneiktől
vezérelt élőlények sem azok. Gonosszá a gondolkodó, mérlegelő, tudatosan cselekvő
ember válhat.
Az ember szerepe az abszolút szellem – Isten – szándéka, vagy érdeke alapján kettős lehet; eleinte és feltehetően örökké eszköz is, a fejlettség és függetlenedés kritikus pontja elérésétől pedig társ, vagy ellenfél a nagy – és végtelen – átalakító munkában.
Az ember szerepe az abszolút szellem – Isten – szándéka, vagy érdeke alapján kettős lehet; eleinte és feltehetően örökké eszköz is, a fejlettség és függetlenedés kritikus pontja elérésétől pedig társ, vagy ellenfél a nagy – és végtelen – átalakító munkában.
A globalizáció megvalósításának reális lehetősége
létrejöttével jutunk el erre a szintre. Ekkorra az emberi tudomány (technika és
technológia) alkalmas lesz a Föld és az emberiség elpusztítására.
A Föld ugyan előbb-utóbb
az anyag mozgása következtében mindenképpen megsemmisül, de nem mindegy, hogy
hol leszünk akkor mi, illetve utódaink. Ha viszont mi pusztítjuk el az életet,
például a környezetszennyezéssel, az értelmes életet a lélekrombolással,
akkor biztosan tudhatjuk, hogy az ember a szülőbolygójával együtt, vagy előbb
hal el, és jut a nagy – de nem a buddhista! – semmibe.
±±±
(1.) nos? Persze, ha meguntad,
nem akarod tovább olvasni, lehetsz apatikus. Hiheted, Isten megbocsát, a
kiválasztottja úgysem te vagy. Ugyanígy, vélheted, a másiké, a gonoszé sem.
Bármilyen vagy, rád tartozik. Ez a magánügyed, vagy pontosabban definiálva, az
előjogod.
Hogyan döntöttél? Most már
nem kutakodsz, inkább sodródsz, mint mások, tovább, akár legyen az a közöny
iszapos pocsolyája? Az ösztönök hálójában, azok rabjaként?
Tudhatod, hogy van érzéked
ahhoz, szemed észrevenni azt, látni, amit mások, – ami rejtett – mert neked
íródott, hozzád szól, nem láthatnak. Lásd hát, tudd, amint a Szentháromság egy,
hozzá kapu lehet az első, a második, a harmadik, de eme háromból az első, a
második és harmadik.
Mondhatod, nem érdekel.
Eddig sem tettél, ezután sem teszel olyat és azért, ami lehetséges, hogy ez,
vagy az, hamis vagy igaz, bizonyíthatatlan milyen állítás, segítségeddel ne
terjedhessen.
±±±
A globalizáció, amikor a „Globális Unió” de facto
létrejön, válaszút elé állít bennünket. Ez lesz az utolsó pillanat és
lehetőség, amikor még választhatunk. Ha a világállam berendezkedése tőkés
alapú, illetve meghatározó marad továbbra is a tőke gátlástalan működése,
akkor elpusztulhatunk.
Megoldás lehetett volna a világkommunizmus, ha ez
a formáció életképes. De nem az.
A kiutat, pontosabban mondva a kiút lehetőségét
a teljes körű ökumé is jelenthetné. Az, amikor egyetlen vallás, ideológia,
szervezet sem törekedne a kizárólagosságra, mások kirekesztésére, az egyedül
üdvözítő szerep vindikálására. A deklarált teljes körű ökumenikus egymás
mellett élésnek és együtt munkálkodásnak belső indíttatásból (is) történő
elfogadása, majd gyakorlati megvalósítása aztán elvihetné az embert oda, amikor
együttműködő társa lehet a világmindenség átalakításában, felemelésében
Istennek.
Ez – a teljes körű ökumé –
azonban, félő, nem valósul meg. Az ökumenikus mozgalmat úgymond hivatalosan is
elindító, szorgalmazó és összefogó Egyházak Világtanácsa (EVT) ugyanis kinyilatkoztat,
és ezzel több ezer vallási szervezetet, sok millió, sőt több milliárd tényleges
vagy potenciális hívőt eleve kirekeszt.
Az ökumenikus mozgalom egyik hittétele például így
hangzik: „Az Úr Jézus Krisztus Isten és Megváltó.”. Nos, még a
keresztények/keresztyének mindegyike sem tudja ezt így – úgymond szó szerint
– elfogadni. Még Krisztus követői sem. Sőt, képtelen állításnak hangzik a
kumráni – Holt-tengeri – tekercsek ismeretében6,
s akkor hol vannak a zsidók és a muzulmánok, hogy az „örök világtörvény”
vallásainak híveit már ne is említsük.
A pluralizmus is segíthetne – mondhatnók már-már
gyermeteg naivitással.
Tételezzük föl: létrejön a vallási béke,
megvalósul a vallások (és a hívők) békés egymás mellett élése. Csak hát akkor
még mindig megválaszolatlan: mit tesznek a meggyőződéses ateisták? És
mit tesznek az ateistákkal (a „pogányokkal”) a hívők? Ha ugyanis például
a zsidók, a keresztények, muzulmánok nem akarják jobb belátásra bírni (megtéríteni)
őket, akkor tulajdonképpen már nem is igazán zsidók, keresztények és muzulmánok.
Feltehetően azonban ezekből az ellentétes
csomópontokból még nem lesz Armageddon, vagyis nem ezeken a csatamezőkön
zajlik majd a végső összecsapás. A színhely a Föld bolygó egésze, a „globális
falu”, amikor már körvonalazódott (esetleg már létre is jött) a „Globális Unió”
komplex rendszere. Az ideológiai háttér: a vallás (a megkülönböztetés miatt
nevezzük hagyományos vallásnak) és az új – átfogónak ígérkező – elmélet, amit
majd „kozmovallásnak” vagy holisztikus világnézetnek (vagy valami
másnak) titulálnak. Ez azonban nem más, mint ateizmus, látszólag tudományos
ateizmus, amire a „lelki szegények” megnyerése céljából kvázi vallásos köntöst
borítanak, az „úri társaságnak” pedig áltudományos maszlaggal körítve tálalják.
A Sátán, illetőleg a
sátáni Istenhez hasonlóan megszemélyesíthető, illetőleg megszemélyesülhet, de nem
személy (nem a földre űzött „bukott angyal”), hanem az emberrel veleszületett
két meghatározó fundamentális ösztön, a hatalomvágy és a szexuális ösztön is,
ha az ember nem szorítja törvényes és morális korlátok közé. Aztán a mondhatni
klasszikus rossz tulajdonságaink (hiúság, irigység, gőgösség, egoizmus stb.)
gyarapítják az egyénben. A társadalom pedig akkor lesz ördögi, ha teret nyer a
túlzó nacionalizmus, pláne ilyen-olyan fajelmélet (netán társadalmi
küldetéstudat), a sovinizmus stb., s ugyanígy a közöny és az igénytelenség
is.
A sátáni tehát magában az emberben, a
társadalomban, valamint az egyént és a társadalmat irányító, ellenőrző,
befolyásoló rendszerben van. Olyan is, és ott is van, ahogy Czakó Gábor
írta le – Hamvas Bélát idézve – egy politikai publicisztikájában.8
»Mi a sátán? Hamvas Béla azt mondja, hogy a személyiség démona, a
személytelen gazdasági, társadalmi s egyéb “törvények”, az “apparátus”, a
“fejlődés” érvényesülése, ami csak úgy működik, miután ő maga személytelen, ha
az emberek teret adnak neki önmagukban, s dolgoznak helyette, mint hivatal,
mint törvényszerűség, mint hatalom, mint “tudomány”, mint párt, mint eszme,
mint piac, mint tőzsde stb.«
Két jól elkülöníthető részre szakad az emberiség.
Az egyik – számuk szerint kisebbik – rész földi
értelemben igen jól él, mondhatni paradicsomi körülmények között. A tőke vélt urai
(azért nem valódi, mert a „kutya vezeti a gazdáját”) tartoznak ide, s lesznek a
meghatározók, aztán a kiszolgálóik; tudósok, kutatók, vezető menedzserek, kedvezményezett
művészek. Az új „papság”: média sztárok, politikusok, politológusok és egyéb
specialisták.
A másik a köznép. Az
elkábított fogyasztók, akik azért dolgoznak, hogy több pénzt kapjanak, amin megvásárolhatják
azt az árut, amivel tovább butítják őket.
Róma lesz ez – Róma után 2 ezer évvel, globális
méretekben. A római – globális – birodalom, élén (ami nem feltétlen jelenti a
nyilvános hatalomgyakorlást) az újjászületett Néróval (nérókkal), akinek a
száma lehet, hogy éppen – a héber ábécé betűi számértéke szerint – 666.
11És láttam, hogy a földből
feljön egy másik fenevad; két szarva volt, amely hasonló volt a Bárányéhoz, de
úgy beszélt, mint a sárkány. 12Ez gyakorolja az első fenevad teljes
hatalmát az ő nevében, és rábírja a földet és lakóit, hogy imádják az első
fenevadat, amelynek meggyógyult a halálos sebe. 13Nagy jeleket tesz,
még tüzet is parancsol le az égből a földre, az emberek szeme láttára; 14és
megtéveszti a föld lakóit azokkal a jelekkel, amelyeket képes megtenni a
fenevad nevében; és azt mondja a föld lakóinak, hogy készítsenek bálványképet a
fenevad tiszteletére, akin a kard által ejtett seb van, de életre kelt. 15Megadatott
neki, hogy lelket leheljen a fenevad képmásába, hogy megszólaljon a fenevad
képmása, és hogy akik nem imádják a fenevad képmását, azokat mind megölesse. 16És
megadatott neki, hogy mindenkit, kicsiket és nagyokat, gazdagokat és
szegényeket, szabadokat és szolgákat jobb kezükön vagy homlokukon bélyeggel
jelölhessen meg, 17és hogy senki se vehessen vagy adhasson, csak az,
akin bélyegként rajta van a fenevad neve vagy nevének a száma. 18Itt
van helye a bölcsességnek! Akinek van értelme, számítsa ki a fenevad számát,
mert egy embernek a száma az. Az ő száma pedig hatszázhatvanhat. (A
jelenések könyve 13, 11-18)
±±±
A „Globális Unió”
kialakulási időszakában, akárcsak 2 ezer évvel ezelőtt Rómában, törvényes
állapotok lesznek. A jogszabályokat (és az úgynevezett közerkölcsöt) egyesek
megszegik, amiért így vagy úgy megbűnhődnek, míg mások továbbra is büntetlenül
megszeghetik, de ettől függetlenül általában jellemző lesz és marad –
legalábbis addig, míg a rendszer működik – a törvényesség. A gyülekezési,
egyesülési, szólás- és sajtószabadság sem sérül számottevően, és elvileg bárki
fordulhat sérelmeivel a nyilvánossághoz. Úgy-ahogy érvényesülnek az emberi
jogok. Deklarálják, hogy mindenki egyenlő, s hivatalosan nem ismerik el ugyan,
de gyakorlatilag tudomásul veszik, hogy továbbra is vannak egyenlőbbek.
A látszólag már-már
tökéletesen liberalizált világgazdaságban szabad lesz a piac, és virágzik, majd
dúl (!) az álságos szabad-kereskedelem. Semmi sem állhat útjába a multinacionális
tőke szabad áramlásának.
Minden törvényi előírás
nélkül – csupán racionális gazdasági háttér okoktól meghatározottan – soha nem
tapasztalt mértékben és hatékonysággal folyik majd a totális agymosás. A
fogyasztók, tehát az emberiség túlnyomó többsége, relatíve elképesztően
igénytelenné silányul. Dolgozik, hogy pénzt keressen, mert kell a részletek
törlesztésére, és amin megveheti és megveszi a mindennapi fogyasztási cikkeit,
szolgáltatásait (amit a rendszer működése érdekében ugyanúgy meg kell kapnia,
mint a rómaiaknak kellett a „kenyeret és cirkuszt”).
A gazdaság meghatározó
része a multinacionális cégek tulajdonába kerül.
Ezzel véget ér az első szakasz.
Még kettő lesz hátra.
A második is már jó ideje megkezdődött.
Jellemzője: a totális elanyagiasulás.
Az öntörvényű tőke és az emberben az ősi ösztön
működik: létezni, élni, szerezni, győzni. Nem hogy szégyen lenne a harácsolás
(amit szemérmesen most még gyarapodásnak neveznek), hanem dicséretes idea.
Hozzá egyelőre még körítés is járul: gondoskodni kell a családról, a
gyerekekről, unokákról; nem tudni, mit hoz a holnap; mindenki, kinek esze van,
ezt teszi, és így tovább…
Ha a fogyasztás (a kereslet) nő, akkor többet kell
termelni, ami több munkahelyet és magasabb béreket jelent; vagyis még több
fogyasztót, nagyobb keresletet. És még többet, és még többet, a határ a
csillagos ég. Ebbe az állam, az egyház, senki ne avatkozzon be, nem is teheti,
mert… A restrikció nem csak sérti a szent szabadságjogokat, hanem hátrányos is
(a tőke szabad működésére).
Nem fegyverkezni kell, és nem háborúkra van
szükség, hiszen az csak a fegyvergyárosoknak és -kereskedőknek, a hadvezéreknek
és néhány agyament politikusnak jó, nekik is csak ideig-óráig, hanem vásárolni
(fogyasztani), termelni (pénzt keresni), és újra vásárolni. Habzsolni akár,
élni és élvezni az életet. Lehetőleg ma és mindent, itt és most.
Még többet! Akár az alantas ösztönök
felkorbácsolása árán. (Ha menne másképp, akkor is így kell, mivel így
hatékonyabb.) Eddig szégyenkeztél, ha megnéztél egy pornófilmet? Egyelőre még
pirulj (nem muszáj!), kukkolni azonban már szabad; nézd a Való Világot és/vagy
a Big Brother-t. Ne aggályoskodj, ezt teszi a pszichológus, még értékeli is a
vitaműsorban, jópofizik róla a politikus, és bemegy közéjük az ismert színész
és rendező. Meg a pornószínésznő. (Ezután már az anyja vagy a nagynénje nem
szégyelli, hogy mi lett abból a helyes kislányból… Holnap már neked sem kell
szégyellned, ha nézed és élvezkedsz az éjszakai horror és/vagy pornográf
műsorokon.)
Szabadság, egyenlőség, testvériség! – Kell ennél több és
szebb? (Persze, hogy kell: minden kell!)
A másság szép… A homoszexualitás is természetes és
szép. Már régen nem teszel gúnyos megjegyzést rá. Tudomásul veszed, hiszen nem
vagy te mucsai. Hadd házasodjanak, ehhez minden törvénytisztelő embernek joga
van; csináljanak gyereket is… Nem, azt nem tudnak; de örökbe fogadhatnak, és
felnevelhetik. Ez, ugye, még mindig tisztességesebb, sőt, nemesebb tett, mint
nem gondolni a népesség megtartására. (A fogyasztói társadalom megtartására és
növelésére!)
A szabadságjogok kiterjesztéséhez és
érvényesítéséhez természetesen hozzátartozik a könnyű drogok szabad
fogyasztásának legitimálása is. A szabadságjogok (a tőke szabad érvényesülésének
jogai) ugyanis szentek és sérthetetlenek.
1Odaajött hozzám az egyik a
hét angyal közül, akiknél a hét pohár volt, és így szólított meg engem: „Jöjj,
megmutatom neked a nagy parázna büntetését, aki a nagy víznél ül, 2akivel
paráználkodtak a föld királyai, és paráznaságának borától megrészegedtek a föld
lakói”, 3És lélekben elvitt engem egy pusztába, és láttam egy
asszonyt ülni egy skarlátvörös fenevadon, amely tele volt istenkáromló nevekkel,
amelynek hét feje és tíz szarva volt, 4az asszony pedig bíborba és
skarlátba volt öltözve, arannyal, drágakővel és gyöngyökkel ékesítve, kezében
aranypohár, tele utálatossággal és paráznaságának tisztátalanságaival, 5és
a homlokára írva ez a titokzatos név: „A nagy Babilon, a föld paráznáinak és
undokságainak anyja”. 6Láttam, hogy az asszony részeg a szenteknek
és a Jézus vértanúinak vérétől, és amikor láttam őt, nagyon elcsodálkoztam. (A
jelenések könyve, 7, 1-6.)
±±±
Kellemetlenkedő
lelkiismereted megnyugtathatod: továbbra is nemi eltévelyedésnek minősül a
szodómia, büntetendő a nemi erőszak, tiltott a pedofilia. Liberalizálták ugyan
a könnyű drogok fogyasztását, de büntetik az igazán – és azonnal – ártalmas
kábítószerek illegális előállítását és árusítását. Elégedett lehetsz, mert még
szigorítottak is egyes államokban a Büntető törvénykönyveken; bűncselekmény
lett például a családon belüli erőszak, még a kutyádba sem rúghatsz bele, s
komoly pénzbírsággal sújtják a nyilvános helyen történő dohányzást.
Szép világ ez, és a lehetséges világok legszebbike
lesz. Olyasféle, ahogy a kozmovallás apostola még a 20. század vége felé
megálmodta:
„A ma ezoterikus hullámként emlegetett
társadalmi jelenségek (a keleti vallásfilozófiák iránti hatalmas érdeklődés, a
szellemidézések újraélesztése, régi gyógymódok hivatalosság tétele stb., stb.)
mind azt mutatják, hogy a jövőkutatóknak igazuk van; hamarosan létre kell
jönnie a kozmovallásnak, mely mindenből az Igazat és a Legjobbat fogja magába
olvasztani, és Isten fölé az embert helyezi, az ember fölé pedig új istenként a
természetet, a kozmoszt, mely egyáltalán nem olyan tudattalan anyag-energia
csomó, mint azt sokan képzelik.”
Fölül a természet
(megőrzendő, védendő szülőanyánk), alatta a középpontban pedig az ember, és
minden érte – érted – történik; legalábbis így hiszed, ha bedőlsz a Nagy Ámításnak.
±±±
(2.) Mindez talán csak bugyuta
fecsegés? Te mit gondolsz? De magadnak csak te adhatsz választ. Megmentheted a
világot? Magadat legalább?
Mindenképpen segíthetsz
másokon, legalább szeretteiden, ha akarsz. Nem hiszed? Nem szabad beavatkozni?
Látszólag közönyösen reagálsz, valóban fogadni, értelmezni akarod a kapott
üzenetet. Jeleket akár, ha úgy tetszik.
Addig élj, fogadd meg, úgy
rendezd ügyeid, tégy bármikor és bármit, persze, jót, hogy szégyenkezés nélkül
vállalhasd mindig mindezt, a saját teljességed következményeit.
±±±
A nagy történelmi egyházak hallgatólagos
fegyverszünetet kötnek, tovább tárgyalnak az ökumenikus együttműködésről (a
zsidó vallás és az iszlám képviselői már megfigyelői státusszal rendelkeznek),
optimista nyilatkozatokat adnak ki. Össze kéne fogniuk ugyanis a gombaként szaporodó
szektariánus csoportok ellen, ha (erről ugyan a nyilvánosság előtt nem
beszélnek) győzni, de legalább állásaikat megtartani akarják. Ettől függetlenül
továbbra sem engednek merevségükből, és defenzívában maradnak. Közben óriási
regionális és központi uniós támogatásokat vesznek és élnek föl.
Még a két fő erő, a teizmus (meg a változatlanul
csendben terjeszkedő „örök világtörvény” vallásai, eszmerendszerei) és a
tudományos ateizmus (a „kozmovallásban” és az úgynevezett holisztikus
világnézetben jelentkező gyakorlati megnyilvánulása) között is valamiféle
egyezség jön létre. Igen szűk körben ismert szakmai, tudományos fórumokon
elméleti vitákat folytatnak ugyan, ezekről néha ezt-azt – szűrt ismertetőket –
a nyilvánosság elé engednek, de számottevően nem támadják egymás hadállásait.
(Maguknak ezt, mármint azok, akikben még maradt valami az élő lelkiismeretből,
a békesség megtartásának fontosságával indokolják.)
Viszonylag békés időszak ez.
Relatíve békés, ahogy a
szegénység is. Nem tudják felszámolni a terrorizmust, és a helyi konfliktusforrásokat
sem. Akik a terroristák merényletei, vagy a helyi háborúk következtében veszítik
el életüket, vagy nyomorodtak meg egy életre, azoknak természetesen ez abszolút
kín és halál, de sokmilliárdnyi földlakó minderről nagyon keveset tud. Annyit,
amennyit megéri a tévéállomásoknak közvetíteni. S mivel ez a nézettséget
különösképpen már nem befolyásolja, illetve a tulajdonosoknak más az érdekük,
nem éri meg.
Erre az időszakra idővel – rövid idő múltán – úgy
emlékezik az emberiség, hogy a boldog béke korszaka volt.
Még működik a globális piacgazdaság. Még dolgoznak
és fogyasztanak az emberek.
Az emberek, akik – már, akik veszik a fáradságot,
hogy ezen gondolkodjanak – picike embernek, hangya-embernek érezhetik magukat.
Boldog hangya-emberkének, hiszen nem csak a napi betevőre (összkomfortra)
futja, hanem kedvtelésekre is marad idő, és van pénz (ami, persze, mindig
kevés).
De – bizony – csak ember-hangyák (vagy
ember-tücskök).
Ez, ennek a fejekbe, lelkekbe, a teljes
személyiségbe történő plántálása a másik nagy ámítás. Így sikerülhet ugyanis a
személyes felelősségtudatot elkenni. Így érhető el, hogy az embernek eszébe se
jusson: tenni kéne valamit a bűn tobzódása ellen. Ha pedig netán eszébe
jut, a következő gondolata a kiábrándultság, vagy az legyen, hogy senki-semmi
emberkeként úgysem tud semmi érdemit produkálni.
Persze, az is felmerülhet, hogy a saját
környezetében tudna, ha akarna. Csak hát ez a legnehezebb. Meg aztán miért,
hiszen a szomszéd, a munkatárs és a főnök, a házbizalmi és a képviselő, a
tévéből ismert ilyen-olyan hírességek mind és mind a mának élnek, szépen
mondva. Csúnyábban: egoisták, önzők, és minden, ami ebből következik.
A nagy
parázna pedig él, virul, tobzódik…
De aztán egyszer csak beüt
a krach, ami felerősíti a harmadik – a végső – szakasz sajátosságainak érvényesülését.
Már a 20. század utolsó harmadában megjelentek,
majd egyre szaporodtak a jelek: társadalmi és természeti katasztrófák. A
társadalmi, politikai „átrendeződési” folyamatok jellege is megváltozott,
amellett, hogy számuk sok lett, és már-már időben úgymond egymásba folytak. Nem
tört ki ugyan újabb világháború, de Vietnam után jött Afganisztán, Irak és a
többi. Összeomlott a szovjet birodalom, majd szélesedett, „radikalizálódott” a
terrorizmus.
Mind szélsőségesebb az időjárás, s következménye:
tragikus aszály és szárazság, vagy éppen tragikus esőzések és ár-, sőt özönvizek.
Hurrikánok, tájfunok ott is, ahol korábban legfeljebb – néha-néha – szélvihar
ijesztgette az embereket. Földrengések, szerte a világon fokozódó vulkántevékenység.
Járványok, új, és már véglegesen leküzdöttnek
hitt, hirdetett betegségek ütik fel ismét a fejüket.
Csernobil már csak hab a tortán. Ezt emberi
mulasztással magyarázzák, ami a közvetlen kiváltó okot nézve talán igaz is; a
mélyebb, a valóságos ok azonban a felelőtlenség, a pénz- és hatalomvágytól
megrészegült ember esztelensége. Ahogy az volt az összes nukleáris robbantás
is.
Mindez azonban csak előjáték.
±±±
(3.) Hiszed, van Isten,
transzcendencia vagy a világszellem; volt kezdet, miből keletkezett, és teremtetett,
lett a folytatás, a mindenség. Lehet, hogy sátáni a kérdés: a sátáni a vég?
Isten – mindenség, és a sátáni a vég, aztán semmi?
Nincs, miért örvendjünk?
Talán most, mert nem tudhatjuk, velünk még ma, vagy holnap, főleg veled, bármi
történhet. Vagyunk tehát a most, és tovább már te sem tudhatod, hogy ebből mi
lesz, hiszen rejtve volt és van.
Nem számít, ez nem olyan
adottság, ami kezelhetetlen, mivel muszáj együtt élned.
Elfelejtheted? Nem kell,
hogy magadon segíts, vagy bárkin, hogy rettegj, és mások, kik félnek is, nem
is, megtalálják, kitől kérhetik: segíts?
Kell viszont, hogy –
kevesen, vagy sokan bármit mondjanak és tegyenek, higgyenek – mindenkor, minden
helyzetben, mindenütt Isten és mi örökkön örökké legyünk.
±±±
Vészesen csökken a nyersanyag, bolygónk – a
holisztikusok által piedesztálra állított Földanyánk – erőtartaléka. Az olaj, a
szén, de még a vasérc is, a műanyagok legfontosabb alkotóelemei mind-mind
kifogyóban.
A multinacionális konglomerátumok természetesen
nem várják meg a végzetes katasztrófa bekövetkeztét; megelőzési szándékkal – ó,
nem a termelés optimalizálására, hanem fordítva – extraprofitra törnek, hogy
abból és azzal félreállítsák a tényleges és potenciális versenytársaikat.
Emberi léptékkel mérve gigászi küzdelem bontakozik ki az immár globális piac
újrafelosztása (kevesek általi birtoklása) érdekében, aminek kísérőzenéje
az emberi agyak intenzív kiürítése, a termelő-fogyasztó tömeg teljes befolyásolása.
Sokan meghalnak a nem vagy
nehezen gyógyítható betegségek, járványok, a katasztrófák, fegyveres
összecsapások (nagyobb és kisebb – főleg helyi – háborúk, terrorizmus és
ellencsapás) következtében. Az emberiség nagy része azonban életben marad – fizikailag.
(Sőt, az élők számaránya nő, s számolni kell majd a túlnépesedés
következményeivel is.) A fizikainál azonban sokkalta több lesz a lelki
halott. Hogy valóságosan mennyi, az felbecsülhetetlen. Milliárdnyi embert
kábít, butít el, zülleszt bér- és fogyasztói rabszolgává a globális posztimperializmus.
Az új, a „globális birodalom” (a „negyedik
királyság”) az „egész földet bekebelezi, eltapossa és összezúzza”.
Sikerülhet neki, mert az új fegyverek és stratégiák (a marketing, a reklám, a
szappanoperák, a multimédia, az értékesítési módszerek stb.) azonnal hatásosak,
hosszú távon azonban maradandóan és átfogóan hatékonyak.
De ez sem lesz örök életű.
±±±
8Egy másik angyal követte
őt, aki így szólt: “Elesett, elesett a nagy Babilon, amely féktelen paráznasága
borával itatott meg minden népet”. 9Egy harmadik angyal is követte
őket, és így szólt hatalmas hangon: “Ha valaki imádja a fenevadat és annak a
képmását, és felveszi annak a bélyegét a homlokára vagy a kezére, 10az is inni fog az Isten
haragjának borából, amely készen van elegyítetlenül haragjának poharában, és
gyötrődni fog tűzben és kénben a szent angyalok és a Bárány előtt, 11gyötrődésük
füstje száll felfelé örökkön-örökké, és sem éjjel, sem nappal nincs nyugalmuk
azoknak, akik imádják a fenevadat és az ő képmását, és akik magukra veszik az ő
nevének bélyegét. 12Itt van helye a szentek állhatatosságának, akik
megtartják az Isten parancsolatait és a Jézus hitét”. 13És hallottam egy hangot
az égből, amely ezt mondta: „Írd meg: Boldogok a halottak, akik az Úrban halnak
meg, mostantól fogva. Bizony, ezt mondja a Lélek, mert megnyugszanak
fáradozásaiktól, mert cselekedeteik követik őket”. (A jelenések könyve, 14,
8-13.)
Hódít és egyre
elfogadottabb lesz az „itt és most”, a vigaszra kiéhezett lelkek
kábításával is üzleti haszonra spekuláló szekták (egyháznak álcázott üzleti
vállalkozások és kókler gyógyítók) álságos életszemlélete és gátlástalansága.
Szerezd meg, amit tudsz; használd ki maximálisan lehetőségeidet – mondja,
szajkózza körülöttünk a világ, s épül be úgy a tudatalattinkba és a tudattalanunkba,
hogy már nem csak itt és most, hanem mindig és mindenütt, már álmunkban is meghatározó
lesz.
A „társadalmi evolúció” (A
legjobbakat az élre!) mindenre feljogosít, különben is az egyéntől független
törvényszerűség ez, tehát – hiheted – nincs közvetlen felelősséged. Sőt, éppen
fordítva; azért felelsz, hogy mindenből a legtöbbet és a legjobbat (ami, persze,
relatív, az adott kor, kultúra által meghatározott) hozd ki. És így valóban
kiválasztódnak a leghatékonyabb menedzserek. A tömeg pedig csak hajt a több
pénzért, a még több bóvliért.
A család, mint összetartó
és megtartó intézmény, szétesik. Az emberi kapcsolatok meghatározója az „itt és
most” életstílus diktálta (tőkésíthető) érdek.
Mindent szabad, amit nem
tilos. (Az „egyenlőbbek” még ebből is kapnak engedményt…) Élj „itt és most”; s
az emberiség sleppséggé süllyedő többsége imádja az aranyborjút,
a szabadságnak mondott szabadosságot, a fogyasztásnak álcázott habzsolást, a
jogérvényesítés és a lehetőségek kihasználása harmóniájának hazudott gátlástalanságot.
Természetesen az elit sem
más, csak másutt, elkülönülve szolgálja urát.
Többen nem élik, nem éljük már ezt meg, s akkor talán
szerencsésnek is mondhatjuk magunkat. Félő azonban, hogy gyermekeinkre és az ő
gyermekeikre, szeretteink közül többekre ez a sors vár.
1 Paul Davies Az
utolsó három perc; 13. o. – Kulturtrade Kiadó, Budapest, 1994
2 I. m.: 13-14. o.
3 BIBLIA Magyarázó
jegyzetekkel; 1009. o.
4 BIBLIA (Hatodik,
átdolgozott kiadás) Kiadó: Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék
Könyvkiadója Budapest, 1991; 1029-1030. o.
5 C. G. Jung Az ember
és szimbólumai; 102-103. o. – Göncöl Kiadó
6 Ld. többek között
Barbara Thiering Jézus, az ember és A könyv, amelyet Jézus írt – János
evangéliuma c. köteteket (Gold Book)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése