Mivel nem zárható ki, hogy a – főleg az egyházi
struktúrába ágyazott – vallások tele vannak tévesztésekkel,
félreértelmezésekkel, továbbá okkal-joggal feltételezhetően a hamisításoktól
sem mentesek (hiszen egyéni és/vagy csoportérdekeket szolgálnak), mi most lelki
békénk és hipotetikus vagy potenciális hitünk végett vizsgálódásunkat,
eszmefuttatásunkat kezdjük…
tiszta lappal
(Miért érdemes élni?)
Dobjuk ki – legalábbis ideiglenesen, a
gondolatkísérlet idejére – tudatunkból
-
félelmeinket
-
előítéleteinket
-
sztereotípiáinkat…
Felejtsünk el – átmenetileg – a hallott, pláne a
belénk nevelt erkölcsi normákat, a vallási és egyéb ideológiai, morális
követelményeket, a komplett elméletekkel együtt… Azaz most ne legyünk, nem
vagyunk sem zsidók, sem keresztények, sem muszlimok, sem buddhisták, és így
tovább. Egyetlen felekezethez sem tartozunk, semmilyen vallást nem vallunk.
Politikai párt tagjai, semmilyen ideológia hívei nem vagyunk. Materialisták,
ateisták sem vagyunk. Még senki semmire nem beszélt, nem nevelt rá minket.
Hófehér lappal indulhatunk.
És most tegyük fel a kérdést:
Mi
ad, mi adhat értelmet életünknek?
Miért
élünk? Miért érdemes élni?
Hogyan
éljünk?
Miután – időlegesen – száműztük, nincs próféta és
kinyilatkoztatás, nincs pap, tanító, mester, pszichológus, nincs senki rajtunk
kívül, aki ezekre helyettünk bármi választ tudna adni. Kizárólag ki-ki saját
magának a saját kérdéseire.
Ami használható: tiszta ész, értelem, logika; és
még figyelembe vehetők az objektív tudomány többszörösen ellenőrzött tényadatai.
&
1.
Amit tudunk: az univerzum nem volt öröktől fogva,
hanem lett. Vagy ősrobbanással, vagy másképp, de a mi mai fogalmaink szerinti
anyag, tér és idő ezek szerint valaha nem volt. (Legfeljebb nagyon speciális
embrionális állapotban „valahol”…) Nem a semmiből lett, mert a „semmi” kívül
esik mindenen, vagyis a semmiből valami nem lehet.
Amiből az anyag lett, amikor még nem volt anyag (+
téridő), azt elnevezhetjük nem anyaginak, vagyis például szelleminek. (A
lényeg, hogy nem anyag és nem anyagi.)
Mivel ott nincs tér és idő, következésképp valóban
örök és végtelen. És mivel csak az van (volt az anyagi világ előtt),
kétségtelen, hogy önön valóságában teljes, következésképp tökéletes is; az
tehát az anyagtalan, vagyis szellemi teljesség, más szóval, a spirituális
tökéletes mindenség.
Ennek adta az ember az abszolútum nevet. (Maradjunk
ennél.)
Feltételezhetnénk, hogy a minden szellemit és a
szellemihez tartozó lelki aspektust magába foglaló abszolútumnak van isteni és
sátáni komponense, ami – az abszolútum vonatkozásában – szubsztanciaként
értelmezhető. (Olyan „isteni” és „sátáni” lényeg, amit mi – legalábbis én –
értünk ez alatt.) Azért is kell (kellene), hogy legyen, mert az abszolútumban
minden, mármint minden szelleminek/lelkinek a színe és fonákja jelen van.
De mégsem; a tökéletesség ugyanis kizárja az összeütközést,
viszályt generáló ellentéteket.
Eredendően, tehát az ősrobbanás előtti
időtlenségben (is) az abszolútumnak nyilvánvalóan volt minősége. (S merthogy
még nem volt ember, nem is ragasztott erre semmiféle címkét.) Teljes és
tökéletes lévén, ez a minőség egynemű, egyértelmű, mondhatni abszolút volt.
Mi ezt így utólag elvileg elnevezhetnénk bárminek,
hiszen nem a címke a lényeg, de a tisztánlátás végett ne tegyük, hanem…
Nos, az ősrobbanást az abszolútum, az abszolútumi
szellemi energia indította el (más nem tehette, mivel más – például anyagi
energia – nem volt). Ez, és az ősrobannást követő folyamat volt a… - teremtés. (Nem önteremtés, mivel az anyag és a téridő, az univerzum, idővel az
élet és az ember nem önmagától, hanem mindezektől független, hozzájuk, immár
hozzánk viszonyítva külső erő hatására jött, jöttünk létre. De nem is teremtődés, mivel ok – okozati
láncolatról van szó, aminek kiindulási alapja – ősoka – az abszolútum.)
Jó volt és jó ez nekünk? Ha jó, hogy vagyunk, akkor
kétségtelenül jó (minőségű) a teremtő erő is.
Az abszolútumi szellemi erő tehát – teljes és
minden mást kizáró tökéletes lévén – egyértelműen jó. Nem kicsit ilyen, kicsit
olyan, nincs benne isteni és sátáni is, hanem kizárólagosan jó, amit mi
isteninek, s mivel más, másik nincs, egyedüli, egyszerűsítve egyetlen istennek,
azaz Istennek nevezünk. (Ő önmagát a bibliai tudósítás szerint Mózes kérdésére
válaszolva Vagyoknak mondta. Ő tehát ezek szerint – mivel az időtlenségben
létezik – harmadik személyben mondva a Van, mi azonban maradjunk az ismertebb
megnevezésnél, vagyis hívjuk továbbra is Istennek.)
Aztán az, hogy mikor és hogyan lett a sátáni erő,
megszemélyesítve a Sátán, az már egy külön - összetett és majdnem, de mégsem
végtelen – történet…
2.
Lett és van az univerzum, a naprendszerünk, a Föld
és rajta mi emberek, többek között én is.
És akkor most már igazán ideje megtudni, hogy miért
érdemes élnem. Mi ad értelmet az életemnek?
Ragozhatnám és sorolhatnám akár a (majdnem) végtelenségig,
de a lényeget kifejezi: a boldogságért
érdemes élni. Akkor van értelme az életemnek, ha boldog vagyok. Ha azt
tehetem, amit szívesen teszek, azt gondolhatom és érezhetem, amit jónak látok,
ami tehát boldoggá tesz.
Bármit megtehetek?
Nem, mert nem csak fizikai, biológiai (testi)
korlátaim vannak, hanem egy adott országban, társadalomban, szűkebb
környezetben élek. (Vagyok kénytelen élni, ami nekem vagy jó, vagy kevésbé jó,
de hát „ez van”…) Ha nem akarom, hogy megkeserítsék az életem, akkor alkalmazkodnom
kell az adott ország, társadalom, a közvetlen környezet szabályaihoz
(jogszabályokhoz, írott és íratlan normáihoz stb.).
„Boldog”, legalábbis elégedett, majd békésen
megnyugszik a fejlett emlős (de talán még a növény is), ha kielégül két alapvető
ösztöne, nevezetesen a lét- és fajfenntartási ösztöne.
Az a két fundamentális ösztön, amiből az embernél
már az életösztönnel vegyült hatalomvágy és szexuális ösztön lett. Árnyaltabbá,
színesebbé, összetettebbé fejlődtek, de a lényegüket tekintve ugyanazok
maradtak, mint az evolúciós (táplálék-) lánc alsóbb fokain voltak.
Maradéktalanul, szélsőségesen felfokozott esetben
ezek teljesen nem élhetők ki, hiszen korlátoznak a társadalmi kötöttségek.
Vigaszt nyújthat (engem meg kifejezetten elégedetté tesz), ha ezeket a – már
egysejtű koromtól programozott – fundamentális ösztönöket önként és dalolva,
néha viszont kínlódva kordában tudom tartani.
Mindenesetre a korlátoktól még nem leszek
boldogtalan.
Az emberben azonban van még egy egyedülálló
késztetés (ismereteink szerint kizárólag az emberben fedezhető fel!), amit Jung vallásos teljességösztönnek
nevezett el.
[Mindegy, hogy minek mondjuk; nekem például nem
tetszik, illetőleg megtévesztőnek tartom, mivel a tisztább képlet kedvéért is
az ösztönöket a testi, tehát a fizikai, biológiai léthez és létezéshez
kapcsolom, ezt a teljességre vágyást pedig (azért is, mert a sejtjeire bontott
emberben a lelő- vagy származási helyét nem találjuk) a szellemi/lelki
összetevőkhöz. Ezért használom inkább a vallásos teljességösztön helyett a teljességvágy fogalmat.]
A teljességre – „ösztönösen” Isten után – vágyunk
(mióta vagyunk, s míg leszünk)…
Emberként, mármint komplex fizikai-biológiai-szellemi-lelki lényként az anyagi
világban az abszolút teljesség elérése éppen anyagi (fizikai, biológiai)
korlátaink miatt eleve irreális. De ugyanígy a szellemi dimenzióban
nyilvánvalóan csak szellemi/lelki teljességre nyílhat lehetőség. Igaz, emberi
test nélkül a testi késztetések, ösztönök szerepe már nem csak irreleváns,
hanem minden bizonnyal föl sem merül.
Ráadásul szellemi létezőként az abszolútumban már
egészen más perspektívák nyílhatnak meg előttem. Szó szerint tér- és
időkorlátozás nélküli távlatok és lehetőségek. Ha nekem (a
szellememnek/lelkemnek, azaz eónitásomnak) például végtelen tudásra van
igényem, ott valóban szert tehetek rá.
Azaz határt szabhatnak a saját eónitásom
adottságai. (Szellemi/lelki energiám, erőm minősége és nagysága!)
De
egyáltalán visszakerülhet a lelkem/szellemem oda, ahonnét vétetett, az
abszolútumba, annak – ne felejtsük, ott idő és térnélküliség lévén – mindent
ki- és betöltő isteni szubsztanciájához?
Feltehetően igen, ha csak időközben – a földi,
testi élet során – a minősége (tartama) nem változott annyira, hogy már az
ellentétes tartományba sorolandó. Ilyen esetben az abszolútum nem fogadhatja
be, mivel ott nemcsak szükség nincs rá, hanem egyszerűen – mivel mindenütt az
isteni van – nincs helye.
Ha viszont a lelkem/szellemem minősége az isteni
tartományba tartozik, akkor úgymond szabad a pálya…
3.
Valaki (hogy ki, nem írom le, mert kiindulási alap,
hogy citátumokat nem fogadunk el) azt mondta, hogy azt várhatom el másoktól, amit én is nyújtok. (Más korban és
kultúrkörben más valakik másként fogalmazták, de a lényeg mindegyiküknél
ugyanaz…)
Nos, én ezt – függetlenül a forrástól – tudomásul
veszem, és akceptálom, mert logikus, ésszerű és tisztességes. Korlátoz ugyan, de
ez az együttélés elkerülhetetlen korlátai közé tartozik.
Valaki azt is mondta, hogy ne ölj, ne lopj, ne paráználkodj stb.
A válaszom rá ugyanaz, ami az előbbire.
És a „ne
kívánd felebarátod házát”?
Hát, ha az övé szebb, az igényeimet jobban
kielégítené, mint a sajátom, akkor bizony kívánom. És irigykedem… De nem
veszem el!
És bizony én – mi tagadás – kívánom, mármint
esetenként megkívánom a felebarátom feleségét és „szolgálóleányát” is…
Bűnös vagyok? A csodát. Ha valaki bűnös, akkor az,
aki belém plántálta a – létezésem egyik feltételeként funkcionáló egészséges –
szexuális ösztönt.
A kiélésére viszont már vonatkoznak a társadalmi,
együttélési normák, korlátok; ezt ne felejtsük.
Ugyancsak „valaki” megfogalmazta, hogy „Szeresd az
Urat, a te Istenedet teljes szívedből” stb., és „szeresd a felebarátodat, mint
önmagadat.”
Hm, én felszólításra senkit, semmit nem tudok
szeretni.
Ezért is másképp közelítem meg a kérdést.
Tudom-e szeretni, szeretem-e azt, aki olyan,
amilyen én is szeretnék lenni? Naná, hogy tudom, és szeretem is, sőt még
irigylem is, mert én még nem vagyok olyan…
Milyen?
Fentebb már írtam: tökéletes; abszolút jó.
Ki ez? Az, akit én Istennek nevezek, ha úgy tetszik
az abszolútum isteni szubsztanciájának (is), s mivel a szellemem/lelkem onnét származik,
ennélfogva égi szülémnek is.
Hogy’ vagyok a felebarátaimmal?
(Apropó: az a bizonyos valaki állítólag azt is
mondta, hogy az ellenségeinket is szeressük. Persze egyáltalán nem biztos, hogy
valóban mondta. Ha mégis mondta, akkor tévedett; pontosabban mondva rám ez
semmiképpen nem vonatkozhat, mert én nem tudom, de nem is akarom szeretni az
ellenségeimet.)
Szeretem a családomat, a barátaimat, a jó
ismerőseimet. Szeretem őket, mert a hozzátartozóim, és – ha nem is egy az
egyben, de hasonlóan – ugyanaz a törekvésük, ami az enyém. Csak az ilyenek,
csak ők tudnak a barátaim és jó ismerőseim lenni.
Kimondhatom azt is, hogy ugyan sok-sok embert nem
szeretek, sokaktól idegenkedem, sőt többeket – nehéz leírni, de a tisztesség
úgy kívánja, hogy ne tagadjam – ki nem állhatok, de ismeretlenül is szeretem
azokat, aki szintén oda igyekeznek, ahová én is. Még azokat is, akik
próbálnának oda eljutni, de a lehetőségeiket, késztetéseiket önhibájukon kívüli
okokból nem ismerték fel, így aztán, de kizárólag emiatt, nem tesznek érte
semmit. (Ők azok, illetve olyanok, akikről azt mondta ugyancsak az a bizonyos
valaki, hogy eltévedtek és/vagy megtévedtek; ők azok a bizonyos elkóborolt
bárányok…)
Szeretem tehát mindazokat, akik engem is szeretnek;
pontosabban meghatározva: akik szeretnek, illetve szeretnének, ha engem és
saját magukat teljes valónkban ismernének.
Ez igaz a népemre, a szülőföldemre és a hazámra is.
Vakon, illendőségből nem szeretem. Szeretem, ha a
népem, a szülőföldem, a hazám is szeret, legalábbis elfogad úgy és olyannak,
amilyen vagyok, és nem tagad meg.
Mindezek
után – gondolom – érthető, ha nyugodt szívvel kijelentem:
Számomra mindenféle vallási, egyházi, nyílt és
titkos társasági, társadalmi, állami parancsolatnál, törvénynél (elvárásnál)
fontosabbak a megváltó gnoszticizmus úgynevezett sarktételei. Nevezetesen ezek:
1. Élj
úgy, hogy azzal másnak ne árts!
2. Világodat tedd szebbé és jobbá!
3. Legyél türelmes, megértő és megbocsátó, de ne hagyd, hogy rászedjenek (közérthetőbben mondva, „megvezessenek”)...
2. Világodat tedd szebbé és jobbá!
3. Legyél türelmes, megértő és megbocsátó, de ne hagyd, hogy rászedjenek (közérthetőbben mondva, „megvezessenek”)...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése