A.)
Az
abszolút végtelen axiómái
1.
Az
abszolút végtelenségben, ami megtörténhet (bekövetkezhet), az előbb – utóbb
megtörténik (bekövetkezik).
2.
Mindennek
értelme (célja) van. Ha idővel minden megsemmisül, vagy minden (tehát nem csak
az univerzum!) visszatér eredendő állapotába, akkor a mindent alkotó részek,
ennélfogva a mindenség meglétének és történéseinek nem volt értelme. (Az ilyen
körforgás ugyanis nem cél, hanem mókuskerék.)
3.
A
mozgás (Mozgás) nem lett a mozdulatlanságból, hanem mindig volt, van, és
nyilván lesz is. (Nem lehetett úgy, hogy eddig és eddig csak mozdulatlanság
volt, aztán ripsz-ropsz megmozdult; valami a mozdulatlant is megmozdította, és
az a valami nem lehetett mozdulatlan. Ugyanígy nem következhet be az abszolút
mozdulatlanság, mert az már az abszolút vég lenne, vagyis minden, ami addig
történt, értelmetlenné válna.)
4.
A
mozgás és eredménye (következménye) egyre bonyolultabb. Ez a bonyolultság
elérhet egy olyan szintet, amikor nincs tovább, és vagy visszafordul egy
korábbi önmagába akár az eredethez (kiindulási ponthoz, az univerzum például a
keletkezéskori káoszhoz), vagy megmerevedik. De ha csak ez és ennyi történne a
mindenséggel, akkor értelmetlenné válna.
5.
Ha
bekövetkezik a mindenség bármelyik összetevője esetében az eredethez történő
visszatérés, vagy a megmerevedés, akkor az adott összetevőnek csak akkor volt
értelme, ha a létezése (mozgása) információi kiáramlanak, hatnak,
felhasználódnak a rajta kívüli mindenségben (az anyagi világon túli
végtelenségben). Ezeket az információkat viszont nyilvánvalóan csak egy
magasabb – végtelen – szintű értelem (Értelem) tudja értelmezni és
hasznosítani, hiszen alacsonyabb minőségű értelem még csak nem is tudna
róluk.
6.
A
végtelenben nem volt kezdet (kezdetek kezdete sem), mivel az abszolút végtelenben
nincs, nem lehet kezdő pont, mert akkor nem végtelen. Az okozati lánc elején
lévő úgynevezett alap- vagy ősok előtt is volt tehát egy azt eredményező
létező, ami/aki értelemszerűen nem abszolút mozdulatlan létező, hiszen akkor
nem létező lenne, vagyis nem lenne, hanem „mozgó”, tehát létező Létező. És ez
(vagy ennek egy változata) volt – létezett – öröktől fogva.
7.
Az
abszolút végtelenségben öröktől fogva létező abszolút Létező a létezés
következtében (eredményeként) egyre bonyolultabb lesz a végtelenségig.
B.)
VAN ISTEN!
1.
Föld
> naprendszer > Tejút > univerzum van? Van.
2.
Az
univerzum anyagi, térben és időben meghatározható (vagyis nem végtelen!); lett,
és születésével lett az anyag, a tér és idő.
3.
Az
univerzum a legelfogadottabb tudományos elmélet szerint a szingularitásból az
ősrobbanással született. Ha netán nem az ősrobbanással, hanem másképpen lett,
akkor is az, amiből lett, valahol volt, az univerzum most is valahol van, és
lesz, amíg lesz. Nem a semmiben (mivel a semmi nem más, mint valaminek a hiánya),
hanem olyasmiben, olyasmin belül, ami nem anyag és nem anyagi energia, idő és
tér nélküli, vagyis időtlen és végtelen; ezt
mondjuk abszolútumnak.
4.
Az
abszolútum tehát nem anyag és nem anyagi, időtlen (öröktől fogva van) és
végtelen.
5.
Az
abszolút végtelenben, ami lehetséges, az előbb-utóbb megvalósul, bekövetkezik.
6.
Mint
mindennek, az abszolútumnak is van lényege (az, hogy nem anyag és nem anyagi,
időtlen, végtelen, ennélfogva is teljes), ezen túl legbensőbb lényege
(szubsztanciája), és ezt mondjuk Istennek.
7.
Mindezek
után hagyd, hogy Isten megérintsen, és számodra is megmutatkozzék.
C.)
MEGÉRINT ISTEN
Nemcsak
a jó dráma jó előadása, hanem a jó vers, a jó regény olvasása, a művészi
szobor, festmény látása is katartikus élményt kelthet az emberben. Ha a festmény
monumentális, mint például a Feszty körkép, vagy a Szixtuszi Kápolna freskói
esetében, ez a hatás és élmény gyorsabban jelentkezhet és átütőbb is lehet, de
ez nem feltétel.
Még
barlangrajzok is kiválthatják, különösen az olyanok, mint a dél-franciaországi
Lascaux Barlang legkifinomultabb ízlést kielégítő festményei.
A
nagy irodalmi, lírai, zenei, tánc-, képzőművészeti, általában a művészeti
alkotások, sőt az emberek életét jobbá tevő alkotások misztikus élményt
nyújthatnak. De ez talán, vagy elvárhatóan természetes is. Nézzünk meg azonban
egy egészséges fa- vagy bokorlevelet, vagy egy virágot. A szerkezetét, erezetét
nyilvánvalóan az evolúció alakította, szépsége azonban lenyűgöző, és ingyen
kapott ajándék. Ugyanígy szép a bárányfelhőkkel borított ég, a tiszta kék ég, a
viharfelhők is, de még – ha nem az ember feje körül csapkod - a villámlás és az
égdörgés is.
Az
ember kiváltsága ez a képesség és élmény, hogy érzékeli, észreveszi és átélheti
mindazt, ami szép, meg persze a rútat, csúfságot is. Sok esetben azonban –
pláne mi, a nyugati civilizáció folyton rohanó gyermekei – elmegyünk mellettük
úgy, hogy észre sem vesszük. Vagy ugyan érzékeljük, de nem törődünk vele,
aminek következtében nem is tud hatni ránk.
Nem
kell ahhoz semmi más, csupán nyitottság, hajlandóság, hogy felemelő, magasztos,
mondhatni már-már misztikus tapasztalásban legyen részünk. Gazdagság, tulajdon
sem kell hozzá, csupán érzékszervek és fogékonyság, érzékenység. Színházba,
operába, galériákba, kiállításokra ugyan nem jut, nem is juthat el mindenki, de
a természet – a madárcsicsergés, a szél susogása, a fűszálak hajlongása, a víz
csobogása – mindnyájunké. Ahhoz sem kell gazdagnak lenni, hogy gyermekünk ránk
nevessen és tágra nyílt szemmel, ragaszkodással teli tekintettel szemünkbe
nézzen.
De
ilyen misztikus pillanat az is, amikor a szerelem fellobban; legyen az valóban
egy pillanat alatt, a „meglátni és megszeretni” változat, vagy akár hosszas
ismeretség után bekövetkező, berobbanó érzés.
A
szeretet… Szeretni végtelenül azt, akit/amit mindennek érzünk, erre csak az
ember képes. Az állat is ragaszkodik az ivadékához, a gazdájához, gondozójához,
van, amelyik falkabéli társához is, de ez csak ösztön. Az volt eredendően az
ősembernél is, majd bekövetkezett a csoda; szeretet lett. És ez a misztikus
tudás: a gnózis, szeretni tudni, ami mindenkié lehet; szeretni mást, másokat,
gyermekünket, szülénket, társunkat, hazánkat, népünket, jobban szeretni, mint
magunkat, ez is a mi isteni ajándékunk.
Add át magad a
szeretetnek, és akkor megtapasztalhatod, hogy megérint Isten.
Nem
elnyomni, hanem hagyni kell, hogy a velünk született adottság, a szép, a jó
érzékelése és tudatosodása működhessen, kibontakozzék, akár a virágba borulásig
meghatározó részünk maradjon.
Hagyni
kell, hogy a műalkotás, a természet és embertársainkból az, ami jó, hasson
ránk.
Hagyni
kell, hogy a misztikum, a titok, általa Isten megérintsen, és a lelke
elárasszon.
A
lehetőség mindenki előtt nyitva áll. Isten mindenkinek megmutatkozik, mindenkit
megérint, téged is; csupán észre kell venni, és akkor átélheted a csodát, az
istenhitre ébredést…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése