Arra eszmélt, visszhangzik benne: Eli, Eli! Lama sabaktáni? [1. és 2.]
„Istenem, Istenem,
mivégre hagytál el engem?”
Ez egy zsoltár égre kiáltó első
mondata, és ő is mondta, kétségek és testi fájdalmak közt vergődve, mert nem
értette, hogy az Atyának mi célja van mindezzel… félelmében és elkeseredésében.
De hát nem is hagyta magára,
hiszen…, hiszen itt van… Gondolkodik. Él.
Nem
hagyta el! Egy pillanatra sem hagyta el, csak látszat volt, hogy vége mindennek.
És most már azt is sejti, hogy mi végre történt mindez…
Érzékelte,
most is figyel rá. Nem úgy, mint az emberek, de talán még mosolyog is. Talán
sajnálkozik, szomorúan mosolyog, megértően, tele szeretettel figyeli.
„Legyen
meg a te akaratod, mint a mennyben…” - Ezek voltak az utolsó szavai? Á, nem
ezek; ez az ima, amire tanította őket. Ő végezetül azt mondta, hogy… „Atyám, a
te kezeidbe teszem le az én lelkemet.”, vagy valami ilyesmit. Sajnos nem
emlékezett aprólékosan, ugyanakkor sejtette, hogy hamarosan minden felidéződik.
Ó,
igen. „Elvégeztetett.” Ez mondta utoljára.
Tapogatódzott
maga mellett, de csak a levegőbe nyúlt. Semmit nem érzett, még azt sem, hogy…
hogy van-e keze… De hát akkor előbb mivel nyúlkált a levegőbe?
Mi
történt?! Hol van?!
Itt
most éjszaka van, sötétség, és mégis lát. Jobban, másképpen, olyan árnyalatokat,
színeket is, amilyeneket korábban nem.
Becsukta
a szemét…, gondolta, hogy most becsukja, de semmi nem változott.
Nyúlt
volna a szeméhez, de tényleg nem volt mivel. Nincs keze, nyilván szeme sincs,
semmilyen testrésze. Végigtapogatta, megtapogatta volna magát, a testét, ha
lenne mivel, és lenne mit.
Nincs
teste?!
Ez…,
ez… Nem talált rá szavakat. Ijesztő, sőt, rémes lehet, de számára, érdekes mód,
nem az. Meglepő, de mintha magától értetődő lenne.
Látott
mindent, egyszerre mindent, alul, fölül, körben, mindenféle szögből, ez azonban
csak szokatlan volt, de nem zavaró. Érzékelte a helyet, ahol van, „látta”,
jóllehet tudta, hogy nincs ott semmiféle világítás.
Emlékek
törtek rá. Inkább csak emlékfoszlányok az utolsó időkről.
Pofonok.
Megtántorodott, aztán elesett. Aki verte, megvárta, míg föltápászkodik, majd
újra ütötte. Megrúgta. Rugdosták, ütötték többen is, mintha versenyre keltek
volna, hogy ki tud több, nagyobb fájdalmat okozni. Kinevették. Röhögtek és
gúnyolták. „Király” – mondták neki. „Zsidók királya” – többféle nyelven.
Hatalmas
szögekkel fa gerendákhoz szögezték. Római szokás szerint keresztre feszítették,
ahogy az elvetemült bűnözőket szokás. Ekkorra azonban már eltompult, alig
érzett fájdalmat.
Az
volt igazán a megalázó, amikor még előtte a katonák mezítelenre vetkőztették,
majd bíbor ruhát húztak rá, és hajbókoltak előtte.
Most
már tudta, ha akarja, mindent föl tud idézni.
Akarja?
Nem akarja. Nem azért, mert nem érdekes, hanem untig elég volt átélnie. Meg
aztán úgyis eszébe fog jutni, ha akarja, ha nem.
Eszébe?
Emlékezetébe? Hová, hogyan, hiszen… Mi ő most? Ez, ahol van, valamiféle barlang
lehet? Kicsi, emberek megmunkálta, kőből kialakítva. Sírhely? Az ő sírja?
De
hát él!
Miért
nem érez semmit? Se hideget, vagy inkább hűvösséget, pedig itt a sziklába vájt
sírban nyilván hűvös lehet, de meleget sem.
Semmit. Fájdalmat sem. Még azt a tompaságot, zsibbadtságot sem, ami
végül elfogta már ott fönt a kereszten. Ott akkor végül kikapcsolhatott a
tudata, mert testi fájdalmat már nem érzett, csak szomjúságot. Szomjas volt,
éktelenül szomjas. De mostanra az is elmúlt.
Nincsenek
többé érzetei, szükségletei, vágyai?
A
testi kívánságok, vágyak szűntek meg; különben a körülötte lévő anyagi világot
érzékeli. Tudja, hogy van, és milyen; és ahogy gondolatai, úgy érzelmei is
vannak… Aztán lassanként szinte mindenre visszaemlékezett, még régi, gyermekkori
emlékek is eszébe jutottak; az indulástól végig. Ahogy János megkeresztelte,
ahogy tanult és tanított egészen a gulultáig, a koponyák hegyéig, aminek, már
biztos volt benne, be kellett következnie.
Ez egy sír, az biztos. A bejárata, innét
nézve a kijárata hatalmas kővel eltorlaszolva.
Ő meghalt, sírba helyezték; és mégis él. És
most már lát is, pedig sötét van. Látja a sír előtt a két templomi katonát. A
síron túl a temetőkertet, Jeruzsálemet is, azon túl is, Rómát, az egész emberi
világot… Érzi, úgy érzi, hogy mindenütt ott van, mindent lát és mindent hall;
mintha milliónyi szeme és füle lenne, vagy inkább úgy, mintha ott lenne velük
és közöttük.
Zavaró ez a sok hang. Olyan zsibongás,
amiből semmit nem tud kihámozni. Őrült kavalkád, amibe belebolondulhat, aki nem
szokta meg.
ò A Világegyetem (kozmosz, univerzum)
tömegének mindössze 4 százaléka az ismert (atomokból álló) anyag; 22 százalék a
még nem azonosított, de nem atomos anyag, és 74 százalék az úgynevezett mindent
átható sötét energia. (1)
ò Azután rábukkantak egy kísérteties
részecskére, a neutrínóra, amelynek
nincs elektromos töltése, viszont rendkívüli az áthatolóképessége, és a fényhez
nagyon közeli sebességgel száguld. […] A neutrínókat viszont azért nem sikerült
hamarabb kimutatni, mert olyan gyengén lépnek kölcsönhatásba a közönséges
anyaggal, hogy csak roppant ritkán hagynak valamilyen nyomot a létezésükről. A
Nap például bőséges neutrínóforrás, ám a részecskék legtöbbje akadálytalanul
áthatol a közönséges anyagon. Minden egyes másodpercben neutrínók milliárdjai hatolnak
keresztül a testünkön, gyakorlatilag bármilyen következmény nélkül. Valójában a
Napból érkező neutrínók legtöbbje az egész Földön keresztülhalad, amely szinte
meg sem remeg ettől, majd a Föld túlsó oldalán kilépnek a világűrbe. Ezek a különös,
tünékeny részecskék egyáltalán nem ritkák: valójában a neutrínók a
leggyakoribbak a Világegyetemben, számuk egymilliárdszorosan múlja felül az
elektronét és a protonét. (2)
**************
(1) Lásd! Paul Davies „A
megbundázott Világegyetem”; fordította: Dr. Both Előd; Akkord Kiadó, 2008; 144.
oldaltól.
(2) Hiv. mű: 110 – 111. o.)
Talán akkor, ha figyelne, egy-két
hangforrásra, lehetőleg mindig csak egyre.
Kívül a sírkertben az éjszakai és a korán
kelő madarak csiviteltek. Velük próbálkozott először.
Sikerült; el tudta különíteni őket a többi
hangtól. Csak a madárcsiripelést hallotta, és minden más elviselhető, majd
egyre halkuló háttérzajjá csillapodott.
A Föld fölött is lát és hall. A csillagok
közt is?
Felemelő. Döbbenetes. Fölfoghatatlan.
Mintha milliónyi részből állna, és minden
darabkája látna, hallana; ahol ott van, ott minden létezőt, létezést érzékel.
Nem fél. Úgy éli meg, hogy ez természetes,
de nem tudja, hogy mi történt.
- Atyám, Istenem, segíts! – könyörgött.
Kimondta volna hangosan, de csak gondolta, mert nem tudott megszólalni.
De
hát az Atya vele van; érzi, tudja. És, mint mindig, most is segíti.
Nem
szól hozzá, úgy nem, mint amikor még emberi testben élte mindennapjait, hanem
átad mindent, amire szüksége van. Így most már tudja, hogy akkor távozik a
sírból, amikor akar. Nincs akadály, a hatalmas kőtáblából faragott ajtó mintha
ott sem lenne. Az őrök sem tehetnek semmit.
Bármilyen
formát, alakot fölvehet, és láthatóvá válhat.
Még
ott bent a sír mélyén belevágott. Gyakorlási, tanulási céllal – mosolygott önmagán.
Tűzgömb
lett, az éltető Nap kisebbik testvére.
A
sír őrei látták a jelenést. Nem tudták, mire vélni, hogy a Megfeszített sírját
rejtő szikla napként fénylik, és még perzselő hőt is áraszt. Halálosan megrémültek,
s mint kisgyermekek, remegve összebújtak. A templom szolgálatában lévén, ellenőrzötten
szadduceus-pártiak voltak, így aztán tagadták az emberi lélek testi halál utáni
életét. Hitték is, hogy a főnökeik jogosan végeztették ki a galileai
trónbitorló-jelöltet, így aztán sátáni mesterkedésre gyanakodtak. Ettől persze
csak fokozódott a rémületük.
Egymás
füléhez hajolva suttogtak. Szakállas fejük úgy összefolyt, mintha két testen egyetlen
torz fej lett volna.
- Ez
a villámlás nagyobb volt, mint az előbbi…
- Ez
nem villámlás. Nincs is semmiféle dörej. Az előző, a korábbi, az villámlás
volt, jókora, de még hosszan dörgött is…
- De
akkor sem az ég dörgött, hanem alattunk a föld. Morajlott, mintha megnyílt
volna.
- A
pokol kapuja?
- Ez
meg most folyton világít, a Napnál is fényesebben.
-
Meg meleg, fogd meg, a kő átforrósodott.
Elhallgattak.
Félve tapogatták a bejáratot takaró hatalmas kőlapot, mellette a durván
megmunkált sziklát. Egyszerre rántották vissza a kezüket.
Az
arcuk már tobzódó rémületbe torzult. Nemcsak a kezük, egész testük remegett.
Talán el is rohantak volna, ha tudnak, de nyilván járni, vánszorogni sem bírtak
volna félelmükben.
Megsajnálta
őket, hiszen azok közé tartoztak, akik nem tudták, nem tudják, hogy mit
cselekszenek. Nyugtató, bátorító érzelmeket irányított rájuk, ugyanakkor
átváltott békés napsugárrá.
Kimehetett
volna a szikla és a fedőlap közötti réseken is, de most a tömör anyagon akart
áthatolni, hogy ezt is megtapasztalja.
Vajon mi játszódott le itt a Golgota
melletti sziklás sírkertben? Mármint az ő sírjában?
Feltámadás?
Átváltozás, feléledés, újjáéledés,
visszatérés? Átlényegülés…?
Már tudta, az Atya feltámasztotta, és
feltámadásként fogják emlegetni, ami aztán sorsdöntő lesz az emberiség
életében. Nemcsak népe sorsát, hanem az ezután következő mindenkori emberiség
életét befolyásoló, meghatározó történés.
Bizonyosság.
Az
emberek többségének kell a bizonyosság.
Azt
mondta ugyan, és most is vallja, hogy boldogok, akik nem látnak, és mégis
hisznek, de vannak, kiknek látniuk kell. Felhőtlenebb, könnyebb azok élete,
akik fenntartások nélkül követik Istent, de ugyanígy vannak, és ez így
természetes, akik folyton kutakodnak, kérdeznek, pontos válaszokat keresnek.
Azzal,
hogy meghalt a teste a kereszten; megölték a tanítása, hite, meggyőződése
miatt, hogy vállalta mindezekért a halált, azzal nemcsak mintát nyújtott, hanem
bizonyított is. Bizonyította, hogy ő igaz, és mindazért, amit tanít, amit tett,
és tenne bármikor, és amit elvár a követőitől, mindazért akár meghalni is érdemes.
Ha
azonban ezzel az emberi élet befejeződik, akkor ez az élet értelmetlen volt.
Az
ember az értelmet csak a folytatásban, az újjászületésben és öröklétben találhatja
meg. És aztán ez van: a mindenség örökkön örökké.
Azzal,
hogy átlényegülve újra megjelenik, azzal Isten bizonyított. Bizonyítja, hogy az ember számára van feltámadás, és ezt
bárki emberfia elérheti. Nem Isten támad fel, hiszen Isten meg sem halhat,
hanem az ember, aki ezáltal Isten valóságos, élő gyermekévé lesz. Ugyanakkor
azt is megértette, hogy a benne lévő Isten ezt – hogy a szenvedő testet
ellobantja, majd győzedelmes formát ölt – bármikor megtehette volna, de neki az
útját végig kellett járnia. És az Atya pillanatra sem hagyta el, együtt
szenvedett fiával, az emberrel.
De
nemcsak vele, minden gyermekével együtt van! Ez az örök csoda! Ezért lehet
elviselni a megaláztatást, megszégyenítést és megkínozatást.
Világgá
kell kiáltani: a
megváltás a tanítása volt; hogy megmutatta, Isten nemcsak a hadak ura, nemcsak
törvénykező, követelő, fegyelmező, büntető keményszívű Úr, hanem szerető
mennyei atya. Remény volt, most bizonyosság lett. Isten törődésének,
szeretetének bizonyítéka, hogy az átlényegült ember új testben feltámad!
Mindenkinek meg kell tudnia: ez bárkivel,
bármelyikükkel megtörténhet; íme, itt, íme, ő a bizonyság!
Isten
ezt és így akarhatja.
Az
idők folyamán létrejött az élet, mert létre kellett jönnie.
Kifejlődött
az ember, mert csak így tudott kifejlődni; így tudott, mint a fejlett állatok,
ösztönlény lenni, és csak így tud, tudja megtanulni, a saját bőrén, hogy mi a
rossz, a gonosz, mi a csábítás. Milyen szolgának, és milyen királynak lenni. Milyen
a hatalom, és milyen a kiszolgáltatottság.
Az
Istennel azonosuló ember megszabadulva – a testi halál révén – a romlandó
anyagi testtől, új testben részt vehet a világ átalakításában.
Így
tudja Isten és az új ember az egész világot fölemelni Isten országába.
Ez –
az anyagi világ gyökeresen új minőséggé való átalakítása, az ember, a mindenség
gondolkodó lényei anyagi függőségének megszüntetése - lehet Isten végső célja.
És ezt nem ripsz-ropsz, mondhatni ráolvasással éri el, hanem az egyetlen
logikus, járható úton; a vele azonosuló, fizikai létükben még csak (és már)
eszmeileg, a testi halál után teljességgel vele eggyé váló értelmes lények nélkülözhetetlen
közreműködésével.
„Az
Isten uralkodói modelljében felvetődő problémákra válaszul izgalmas, új
lehetőségeket vélek felfedezni abban, ha a kortárs természettudomány
meghatározott elgondolásait felhasználjuk ahhoz, hogy Istent az önszervező
folyamatok tervezőjeként és fenntartójaként, valamint az információ közlőjeként
fogjuk fel. A magam részéről szimpatizálok Isten önkorlátozásának kérdésével
is. Ugyancsak nagyra becsülöm azon rendszerben megjelenő elképzeléseket, amelyek
szerint Isten a kvantumfizikai határozatlanságok meghatározója, illetve a
felülről lefelé irányuló ok. Végül a folyamatfilozófia fogalmát rendkívül nagy
segítségnek ítélem, de tudatában vagyok annak, hogy a filozófiai kategóriák
egyetlen összefüggő rendszere talán nem lehet elegendő az emberi tapasztalatok
sokféleségének leírásához.”
(Ian G. Barbour: A természettudomány és a vallás találkozása, 244 –
245. o. Fordította: Dr. Both Előd. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2009.)
Hajnal
hasadt.
Véget
ért a sabbath, és várható, hamarosan jönnek szerettei, asszonya, Mária is
természetesen,hogy a halott testét, ahogy a törvény és a szokás előírja, méltóképpen
elrendezzék.
Aj-jaj,
jutott eszébe, jönnek, de nem találják, hiszen a régi test ellobbant. Üres lesz
a sír!
Gyanakodni
fognak, vádaskodnak: ellopták a testet. Az őrök esküdöznek, hogy nem és nem,
hiszen ők végig ébren voltak. Ez igaz, ahogy a mostaniakat megelőző
váltótársaik is éberen őrködtek, még szükséges testi dolgukat is egymást váltva
és nagyon helytelenül úgy végezték, hogy közben lássák a sír bejáratát.
A
bejárat! Éktelen nagy és nehéz kővel elzárva.
Az
őrök a főpap engedélye nélkül oda senkit nem fognak beengedni.
De
hát nem maradhat titokban, ami történt!
Azt
akarta, hogy a sír őrzői hengerítsék el a követ. Akarta, csak gondolt rá, és
azok öntudatlanul azonnal engedelmeskedtek.
Talán
jobb lenne, ha a test eltűnését a hozzátartozói és az őrök együtt fedeznék fel,
és akkor nem vádolhatna senki senkit – merült föl benne az ötlet. El is vetette
azonban, mivel az őrök a későbbiekben úgyis arra esküdöznek, amit a gazdáik
parancsolnak nekik.
Hogy
ne akadékoskodhassanak, mély álmot bocsátott rájuk, majd besétált, most még
inkább belibbent a sír bejáratán.
Megmosolyogta
önmagát, mert messze nem volt ez még séta, sőt igazán libbengetés sem, hanem –féleség,
valamiféle hullámmozgás. Valódi emberi
alakot sem bírt még ölteni. Tudta viszont, hogy szükség lesz rá, ezért már bent
a sír félhomályában gyakorolni kezdte. Aztán kipróbálta: továbbra is át tudott
hatolni a látható anyagon, ugyanakkor, ha akarta, meg tudta érinteni, és
érzékelte annak keménységét.
A
halotti leplet, ami összeomolva hevert a kőpadkán, hiszen a test már nem volt
benne, többszöri próbálkozás után kisimította, s mint az asszonyok szokták, sarkosra
hajtogatta. A fejfedő keszkenőt összegöngyölítette, majd félretette.
Kevéske
- igen finom - por hullott ki a lepelből.
Hogyan
került ez oda? Talán eredendően ez volt a teste?
A
leplen is látott valamit. Nem kellett újra széthajtogatnia, mivel mintha tiszta
víz lett volna, úgy átlátott rajta. Látta a képmást is, a keresztről leemelt megkínzott
test lenyomatát.
Ez ő
volt? Ilyen volt?
Az
őt követő nők közül persze, hogy a szeretett asszony, Mária Magdaléna jött
elsőként. Jaj, nem szabad, hogy most, így meglássa; még nem, hiszen nincs készen.
Azonnal el is tűnt volna, de Mária éppen csak bekukkantott, be sem lépett, majd
hátat fordított és siránkozva, jajgatva elfutott.
Mi
történt?
Kiterjesztette
önvalóját, és most látott, hallott, érzett, tudott mindent.
Mária
megrémült a nyitott és üres sír, és a kábán alvó őrök láttán.
Péterhez
sietett; futott, pedig nem kedvelték egymást. Péter féltékeny volt Máriára,
piszkálódott is vele, Mária viszont senkitől sem viseli el a csipkelődést, zargatást,
és inkább, ha tehette, kikerülte. De hát Péter, ha ő nem volt jelen, principálist
alakított.
Mária
kapkodta a levegőt, alig bírt megszólalni.
- Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk,
hová tették őt.
Péter,
aki mindig igyekezett kemény férfiemberként mutatkozni, most olyan lett, mint
egy gyermek, nagyon megijedt. Reszkető kézzel intett Jánosnak, hogy ő is menjen
velük, majd hármasban rémülten együtt rohantak vissza a sírkertbe.
Miután
a saját szemükkel meggyőződtek, hogy Mária nem képzelődött, a test nincs, de
ott van a halotti lepel összehajtva és a keszkenő, amelyek nélkül zsidó ember
holttestet nem szállíthatott volna, rövid téblábolás után Péter és János
visszaindult a többiekhez.
Mária
ott maradt a sír előtt a változatlanul mély – kába – álomba merült őrök mellett.
Jézus,
akit Mária ekkor nem láthatott, szeretettel eltelve féltőn nézte. A máskor oly
egyenes tartású, egyesek szemében kevélynek látszó, pedig csupán önálló,
határozott, és persze nagyon szép asszony most mintha hirtelen megöregedett
volna. Teste meggörnyedt, könny áztatta arcát hirtelen támadt barázdák szántották.
Érezte a mérhetetlen fájdalmát. Szerette volna
vigasztalni, bátorítóan átölelni, de – tudta – nem teheti, hiszen az élménytől
Mária akár halálra ijedhet. Még azt is gondolhatná, hogy valamiféle kísértő
szellem vette fel az ura formáját. Mint az őrökre, úgy meg nem akart hatni rá,
mert Mária szíve és elméje patyolat-tiszta volt, és ilyenbe nem szabad
belepiszkálni.
Persze
szólhatna hozzá, de egyáltalán az sem biztos, hiszen nem próbálta, tud-e még
emberi hangon beszélni.
Mária
a sírba csak behajolt, mert félt belépni. Jézus tudta, hogy látja és hallja a
bent lévő angyalokat, újabb látomásnak véli, és még csak meg sem lepődik.
Ahogy
azonban a sír szájától visszafordult, megmutatkozott előtte. Mária még nem
ismerte fel, a kertésznek vélte.
- Asszony! – szólította meg. Általában
Máriának nevezte, csak kirobbanó jókedvében szokta asszonyozni. – Miért sírsz? Kit keresel? – kérdezte, és
mondta volna, hogy ő itt van, de Mária közbevágott. (Ezen Jézus elmosolyodott,
hiszen ahhoz, hogy egy férfiember szavába vágjon, csak a magdalai Máriának, az
ő asszonyának volt bátorsága.)
- Te tetted?! Te ügyelsz a kertre, itt vagy
mindig, csak te tehetted – támadt rá dühösen, és talán képes lett volna ezt
tettekre is váltani.
Jézust
örömmel töltötte el ez a megtapasztalt mérhetetlen szeretet, féltés, ragaszkodás.
Érezte, tudta, hogy Mária akár meghalna érte. Mária – ezt azonban még önmagának
is kínos volt bevallani – a társ, a szerető férfi elveszítését is fájlalja, de legalább,
vagy majdnem annyira a mesterük megölése keserítette el. És az, hogy most már –
gondolta – semmi sem maradt belőle nekik, a tanítványoknak, és neki, az érte
rajongó asszonynak.
Hosszú
pillanatokon át némán néztek egymásra.
- Uram, ha te vitted el őt – szólalt meg
csendesen, már-már kérlelően Mária –, mondd
meg, hogy hová tetted. Ha kell, fizetek is érte, csak mondd meg, és én elviszem
őt…
- Mária! – Erre a kifakadásra csak ennyit
mondott; úgy, azon a hangon, mint régen.
És
ekkor Mária végre fölismerte. Megingott, majdnem összeomlott a meglepetéstől.
Tántorogva,
mint ki bortól részegedett le, tett egy-két lépést. Kitárta a két karját.
Egyértelmű
volt, hogy át akarja ölelni, leborulva előtte legalább a lábait…
Nem
idegenkedett ő a testi érintéstől, vagyis hát korábban nem, az embertől és a
helyzettől függően szükséges érzelmi megnyilvánulásnak tartotta, most már
azonban ennek, legalábbis számára, semmi jelentősége nem volt. Sem az érintésnek,
simogatásnak, csóknak, semmiféle testi kívánalomnak. Persze az emberek maradtak
emberek, és erre tekintettel kell lennie, de még nem kész arra, hogy őt bárki
megérintse. Annál is inkább, mert Isten tudja, ez mivel járna, hiszen ez az új
teste még közel sem mondható szilárdnak, megfoghatónak…
Szívesen elmondaná, hogy mi történt vele,
hogyan semmisült meg a régi anyagi teste, majd lett ez az új, de félő, sőt
biztos, hogy még ez a kiugróan okos és isteni erővel megáldott asszony sem
értené. Most még nem, de majd fogja, nyugtatta önmagát, hiszen ha földi
életében marad ilyen tiszta és szent, ugyanezen átesik ő is. És a többiek is, mindnyájan, kik követik, és
hűek maradnak. Isten ezt akarja; azt, hogy a gyermekei, az igazak végül mind
felkentté, megvilágosodottá váljanak, és maradjanak örökké.
Erről azonban most még, mert csak
összezavarná őket, nem beszélhet. Majd megtudják, és eljön az idő, amikor
szerte a földön mindenki megtudja, és szabadon eldöntheti, hogy ezt az utat
választja-e.
- Ne illess engem! – szólt rá
határozottan, keményen. Látva azonban Mária arcán a meghökkenést, mosolyogva,
magyarázóan folytatta. – Még nem vagyok
olyan helyzetben, hogy lehetne. Előbb Istenhez, az Atyámhoz, a mennyei atyához
kell mennem. De nem hagylak el, soha nem hagylak el benneteket.
Mária
térdre borulva záporozó örömkönnyeivel öntözte a sír előtti kopár földet.
Hosszú fekete haja sátorként borult föléje. Rázkódott a válla, ahogy sírt és nevetett
egyszerre.
Jézus
most legszívesebben fölkapta volna, és pörgött volna vele, talán föl a csillagokig,
de hát nem tehette. Határtalan szeretettel fordult hozzá.
- Állj föl – kérte. Mária azonnal
engedelmeskedett, amin Jézus csak mosolygott, mert ez szokatlan volt tőle. – Most menj az én atyámfiaihoz, és ezt mondd
nékik: Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én Istenemhez, és a
ti Istenetekhez.
Mária buzgón bólogatott. – Igen, igen, megyek… Megmondom, elmondom…
- De nemigen akaródzott elindulnia.
- Ha nem látsz, az Atya és én akkor is veled
leszünk – bátorította Jézus. – Majd
érezni, tudni fogod; soha nem maradhatsz magadra.
„Elméne
Mária Magdaléna, hirdetvén a tanítványoknak, hogy látta az Urat, és hogy ezeket
mondotta néki.” [3.]
»
[1.] „Kilencz óra körül pedig nagy fenszóval
kiálta Jézus, mondván: ELI, ELI! LAMA SABAKTÁNI? azaz: Én Istenem, én Istenem!
miért hagyál el engemet?” (Mt 27, 46 – Károli fordítás)
[2.] „Eloi, Eloi, lema
sabachtani? (Mk 15, 34) – a 22. zsoltár kezdő szavait – sokszor németül is
és görögül is félrefordították. Minden német fordításban ez áll: Istenem,
Istenem, miért hagytál el engem? A héber ezzel szemben azt mondja: Istenem, Istenem, mivégre hagytál el engem?
És a különbség két fényévnyi. Mert a >>Miért hagytál el engem<< egy
Istenben való kétségből ered, Istent kérdőjelezi meg, visszafordul a múltba, a
szándék felé, míg a kérdés, ahogy azt a héber teszi fel három évezrede, és
ahogy Jézus bizonyára tudta, a jövőbe tekint, nem Istent kérdőjelezi meg, hanem
Istennek teszi fel a kérdést, amely ennek a szenvedésnek az értelmét mint
egészen bizonyosat feltételezi, de szívesen megtudná, miért adja ezt nekem.” (Viktor
E. Frankl Pinchas Lapide Istenkeresés és értelemkérdés; fordította Szemere
János; JEL Könyvkiadó, Budapest 2007.
74. o. )
[3.] A szó szerinti idézetek: Jn 20, 1 – 18 – Károli fordítás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése