„Isten meghalt.
– Nietzsche
Nietzsche
meghalt – Isten
Isten él! –
bármit mondanak is a papok.”
(Magvas falfirka…)
Mi
van, ha…
az
Olümposzon nincsenek istenek?
az
egyiptomi fáraók nem istenek?
JHVH
nevű isten nincs is?
Buddha
nem világosodott meg?
Jézus
nem támadt fel?
Mohamed
nem találkozott Istennel?
a
hit önmagában nem üdvözít?
a
pápa ex cathedra [Petri] sem tévedhetetlen?
Ehnaton fáraó (ur.:
kb. i. e. 1354 – †i. e. 1336) [https://hu.wikipedia.org/wiki/Ehnaton]azt
állította az emberiség történetében talán elsőként, hogy mindig is csak egy
Isten volt, van és lesz. Hiba (?) volt kimondani az igazságot, mert aztán halálát
követően Egyiptom befolyásos politeista papsága „megcáfolta”, emlékét is majdnem
teljesen kitörölte az emlékezetből…
Zarathustra (i.
e. 628 – kb. i.
e. 551) [https://hu.wikipedia.org/wiki/Zarathustra]
szerint van egy teremtő jó isten (Ahura Mazdá), akinek viszont az egyik fia (Angra Mainju) a gonoszság megtestesítője. A
Zarathustra megalapozta zoroasztrizmus
szülőhazájában, Perzsiában államvallás lett, de aztán a lehengerlő iszlám
hódítás következtében a perifériára szorult…
A zsidó származású és vallású Jézus a római birodalmi
és jeruzsálemi templomi főpapi elnyomástól szenvedő népének Isten országa
eljövetelét, a már követhetetlenül megcsontosodott zsidó vallás
megreformálásának szükségességét hirdette, de aztán az idegen és a helyi
hatalom képviselői egyetértésével, akaratára likvidálták (keresztre
feszítették)…
Az úgynevezett ábrahámita
(zsidó, keresztény, iszlám) vallások a lényeget tekintve az embereket eleitől
kezdve az egy és igaz Istenhez akarják elvezetni, de aztán hűséges híveiket a
más ideológiák (marizmus-leninizmus, ateizmus, neoliberalizmus stb.)
ideológusai és hatalomgyakorlói ténylegesen vagy jelképesen a gulágra hurcolják
őket…
Mi
van, ha…
Mária
Magdaléna valóban szajha volt, nem lett Jézus felesége, és nem születtek gyermekeik?
Mária
Magdaléna nemcsak szimplán Jézus követője, hanem a barátja, a társa, a segítője
volt?
A válaszért nem fordulok az apokrif
evangéliumokhoz, a hivatalos, szentesített katolikus vallástörténettel
szembehelyezkedő exegéták, eretneknek minősített kutatók és ilyen-olyan
irodalmárok műveihez, mert vagy igazuk van, vagy nem. Még a kanonizált
Bibliából is csak azt hozom fel, ami nagy valószínűséggel nem utólagos
betoldás, nem fordítási hiba, hanem igaz lehet. Ilyen utóbbi például, hogy a Jézus
társaságához (kíséretéhez) tartozó nők között Mária Magdaléna volt a leginkább
elkötelezett és legkitartóbb. Mária Magdaléna (is) támogatta Jézus mozgalmát a
saját vagyonából (Mk
15, 41.; Lk 8, 3), ott volt a keresztnél (Mt 27, 55 – 56.; Mk 15, 40.; Lk
23, 49.; Jn 19, 25.), míg a zsidóság 12 törzse királyi
székére jelölt tanítványok Isten tudja, hogy ijedtükben hová futottak, és ő
találkozott elsőként a feltámadt Jézussal. (Mk 16, 9.; Jn 20, 16.)
Jézust térítő, gyógyító útján általában a tizenkét tanítvány
kísérte. Tehát tanítvány, akiket Jézus, a Mester tanított. Nem társai
(beszélgetőtársak, egyenrangú, hozzá hasonló felkészültségű vitapartnerek)
voltak, talán még írni-olvasni sem tudtak, hanem okításra szoruló jótét lelkek.
Aztán ott volt még (vagy állandóan, vagy esetenként) néhány nő. Róluk, még
Jézus édesanyjáról is igen-igen keveset tudhatunk. Mária Magdalénáról sem
sokat, legalábbis a kanonizált Bibliából, de azt igen, hogy nem volt Jézus
vérszerinti hozzátartozója, mint például az anyja és a húga, mégis mindvégig, a
legsötétebb napokon is ott volt mellette.
Többen valószínűsítik, hogy Mária Magdaléna nemcsak Jézus
tanításával azonosult, ami persze elég lett volna a kockázatokkal járó hűséghez,
hanem szerelmes volt belé. Erre ugyancsak nincs (nem maradt fönt?)
cáfolhatatlan bizonyíték, de Jézus melletti megjelenését, hűségét látva,
bevallom, én is így vélem. És még azt is, hogy Jézus (jaj, nehogy megsértsem a
fundamentalista hívők érzékeny lelkét…) számára sem volt közömbös.
Tételezzük fel, hogy igaz, Isten Jézusban emberi alakot
öltött és – megtartva természetesen isteni voltát – emberré lett. Nem félig
emberré, félemberré, hanem teljes emberré, emberi vágyakkal, ösztönökkel. Azt
tudjuk a Bibliából, hogy evett és ívott, mármint Jézus. (Mt 11, 19.)
Működött tehát az ősi fundamentális – létfenntartási – ösztöne.
No, de mi volt a másikkal, a fajfenntartásival, ami az
embernél szexuális ösztönné, testi, szerelmi vággyá fejlődött?
Netán közömbös volt a nők iránt? Ha igen, miért nem tették
ezt is szóvá a tetteit árgus szemmel figyelő farizeusok?
Máté evangéliumában azonban olvashatunk egy megfejtendő,
legalábbis értelmezendő jézusi passzust. „ Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! Én pedig
azt mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kívánságnak okáért,
immár paráználkodott azzal az ő szívében.” (Mt 5. 27 – 28.)
Asszonyra és gonosz kívánsággal… Asszony alatt a nők
általában, vagy csak a férjezettek értendők? Gonosz kívánság alatt pedig a nemi
vágy?
A katolikus kommentár szerint: „A házasságtörés súlyos bűn és ennek számít
már az asszony megkívánása is, mert ennek folyománya szokott lenni a házasságtörés.
Keleti férfi saját feleségével szemben nem mindig követ el házasságtörést, mert
a többnejűség megengedett volt; de a nő igen. A férfi csak akkor követett el
házasságtörést, ha más feleségét vitte bűnre, tehát más jogát sértette meg.” (Biblia – Hatodik, átdolgozott kiadás. Kiadó: Szent István
Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Budapest, 1991. 1130. o.)
Protestáns vélemény: „A házasságtörés
is (a 28. v. egy férjes asszonyról
szól) régen megtörténhetett már azelőtt, mielőtt a törvény által jelzett határt
elérte vagy átlépte volna valaki. Az Isten uralmának hajnala (vö 4, 17) az ő
akaratának maradéktalan komolyan vételét követeli meg. Ez bizonyos körülmények
között önfegyelmet követel meg az embertől önmagával és kérdéses hajlamaival
szemben.” (Biblia Magyarázó jegyzetekkel. Kiadó:
A Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója, Budapest, 1996. 1112.
o.)
A hites exegéták szerint tehát nem általában a nőkről, hanem
kifejezetten férjezett asszonyról volt szó; Jézus szerint rájuk nem ajánlatos gonosz kívánsággal tekinteni. S mivel a szövegkörnyezetből (a válás volt az
egyik fő téma) is ez következik, fogadjuk el.
Kérdés viszont továbbra is, hogy a hajadonokra és özvegyasszonyokra
szabad?
Jézus nem tiltotta, legalábbis a kanonizált Bibliában nincs
nyoma, akkor meg miért ne…
Induljunk ki azonban a nehezebb változatból. Jézus fanatikus
volt, akit kizárólag a vallási céljai kötöttek le. Nem izgatták, nem is
érdekelték a nők, mint nők, legyenek a legszebbek és legkívánatosabbak. Még
csak csökevényes libidó sem szunyadt benne. (Ezt persze nem hiszem el.) Ha
azonban így volt, akkor nem volt teljes, egészséges, normális férfiember… Akkor
mégis csak félig volt ember?
Na, ne már…
Elég azonban a tudálékoskodásból!
🔻🔺🔻
Mária
Magdaléna csüngött Jézuson. Szerelmes volt belé. Féltette, csak jót akart neki.
Szerette,
féltette, védte – volna, ha Jézus hagyja.
A
férfiak felé fordulva mondta, de úgy, – érezte Mária – hogy ő is, elsősorban ő
értsen belőle. Dörgött a hangja, hogy még talán a környező hegyek sziklái is beleremegtek.
„Ne gondoljátok,
hogy azért jöttem, hogy békességet bocsássak e földre; nem azért jöttem, hogy
békességet bocsássak, hanem hogy fegyvert.” (Mt
10, 34.)
Végletes elszánást várt.
„ Mert
azért jöttem, hogy meghasonlást támaszszak az ember és az ő atyja, a leány és
az ő anyja, a meny és az ő napa közt; És hogy az embernek ellensége legyen az ő
háza népe. A ki inkább szereti atyját és anyját, hogy nem engemet, nem méltó én
hozzám; és a ki inkább szereti fiát és leányát, hogy nem engemet, nem méltó én
hozzám. És a ki föl nem veszi az ő keresztjét és úgy nem követ engem, nem méltó
én hozzám. A ki megtalálja az ő életét, elveszti azt; és a ki elveszti az ő
életét én érettem, megtalálja azt.” (Mt
10. 35 – 39.)
Ezek
nagyon kemény szavak voltak. Jó, ő testestől – lelkestől, mindenestől Jézust
választotta, a szívét ő töltötte be, képes lett volna akár meghalni is érte, de
hát ott voltak a többiek… Mi lesz, ha most halálra rémülnek, vagy csak mérlegelni
kezdenek, és végül a biztonságot választva hazamennek?
Ketten
maradnak Jézussal, illetőleg még legfeljebb Mária, az édesanyja, meg a
testvérei. Bár ez utóbbi nem biztos; az ember élni akar.
Jézus
céljaival eleinte nem igazán volt tisztában. Vagyis hát, mivel imádott rébuszokban
szólni, amit mondott, az így is érthető volt, meg úgy is. Új országot követelt
és ígért, Isten országa eljövetelét.
Szabad
országot, tehát a megszállt ország felszabadítását, a rómaiak elzavarását. Azok
viszont felszólításra nem mennek el, legfeljebb csak kiverni lehetne őket. De
ehhez ők kevesen vannak. Talán, ha az egész nép felkelne és fegyvert fogna.
Csak hát nem fog, mert széthúzás van. A jeruzsálemi papság, Annás és teljes
pereputtya, köztük Kajafás, a veje, a mostani főpap lepaktált a megszállókkal.
A
gyomra remegett, a keze is reszketett, ha belegondolt, hogy Jézust majd elfogják,
mint politikai lázítót a törvény elé viszik, megkínozzák, megalázzák, elítélik,
végül keresztre feszítik. Akik a rómaiak ellen szervezkednek, azok mind így
végzik.
Amikor
a szándékairól beszélt, a férfiak nagy figyelemmel hallgatták, egyetértően
bólogattak.
Kananeus
Simon, meg Iskárióti Júdás még hozsannázni is szokott nagy lelkesedésében
ilyenkor. Persze, hiszen Simon zelóta, Júdás meg szikárius. Naná, hogy ők
másképpen nem is tudják elképzelni az Ígéret Földje megmentését, mint harc
árán.
Olyankor,
ha mind együtt voltak, ő is csak hallgatott. Nem azért, mert asszonyként a
férfiak közt hallgatnia kellett, hiszen nem is kellett, mert itt, Jézus társaságában
más volt a törvény, hanem azért, mert a többiek előtt nem akart szembeszállni
vele. Négyszemközt azonban minden tehetségét bevetette, mert annyira szerette
Jézust, hogy az már fájt, és nemcsak féltette, hanem tudta, hogy a fegyveres
harcuk elbukna. Talán még ki sem robbanna, Jézust már elfognák, mivel a Templom
kémei folyton körülöttük ólálkodnak.
Éjszakákat
átbeszéltek. Vitatkoztak, néha még perlekedtek is; mindegyikőjük szenvedélyesen
védte az igazát. Bár benne fölmerült a gyanú, hogy Jézus képes volt őt
provokálni, már csak azért is, hogy gyakoroltassa vele az érvelést, meg aztán
szerette hallgatni, amikor elfogta a szenvedély. Ha fénylett a holdvilág, s
Jézus ugyan lehajtotta a fejét, mert titkolni akarta, de ő látta, hogy mosolyog.
Különben
oly egetverően nem kellett győzködnie, mivel Jézus igen okos volt, és ugyan
teljes odaadással szerette a népét, így persze féltette is, lassanként belátta,
nem szabad a világ legerősebb hadserege elleni fegyveres felkelésbe belerángatni.
Ezután
már sosem emlegette a szervezkedést, fegyverkezést, harcosok toborzását, hanem
Isten mennyei királyságának szépségét ecsetelte. Azt fejtegette, hogy oda
miként juthat el bárki; azok is, akik nap mint nap megszegik a Törvényt, vagy
éppen nem is körülmetéltek.
Az
igazsághoz tartozik, hogy mindez beszélgetéseik, eszmecseréik során kristályosodott
ki. Az Úr egyetértésével és segítségével. Ezt mindegyikőjük érezte, és biztos
volt benne; a Mennyei Atya sem akar háborút, hiszen mindent tud és mindnyájuk
atyja.
Kis
híján beleőrült, amikor a kereszten látta.
Elfogásáért,
megcsúfolásáért, megkorbácsolásáért, keresztre feszítéséért, haláláért
elsősorban önmagát okolta, mert meg sem próbálta meggyőzni, hogy a Templom
uraival se szálljon szembe. Sőt, nem titkolta, hogy egyetért vele; Isten házát
nemcsak a kufároktól kell megtisztítani, hanem a harácsoló, élősködő, az
elnyomó pogány rómaiakkal lepaktáló papságtól is.
Csak
hát abban bíztak, ő legalábbis remélte nagyon, hogy Jeruzsálem népe, legalább
az ünnepre odalátogató galileai zarándokok melléállnak. Persze éjszaka fogták
el, jó okkal, amikor még ezek a folyton torzsalkodó tanítványai is cserbenhagyták.
De aztán világos nappal, amikor Pilátus előtt állt, vagy átkísérték Heródeshez,
akkor sokan látták, és senki sem kelt védelmére.
De
miért is értett egyet Jézussal, sőt, érvelt amellett, hogy a béke, a szertet hirdetésével
többre jut, mintha a zelótákat összefogva kirobbantják a rómaiak elleni
fegyveres felkelést, és nem mellesleg a templomi papságot is világgá kergetik?
Akkor a nép, az Isten adta nép biztosan, talán melléjük áll…
Vagy
nem…
A
jeruzsálemiek bárgyúságára a koronát aztán az tette fel, hogy a papjaikra hallgatva
„Feszítsd meg!”-et kiabáltak.
A
sírba tételére nem akart visszaemlékezni. Mindenre nem is emlékezett, de még az
emlékfoszlányokat is igyekezett kitörölni, mert már-már elviselhetetlenül borzalmas
volt meggyötört testét mosdatni, holtan látni.
Hite
is megingott.
Ha
hagyják, bent maradt volna az ő Jézusa mellett a sírban, hogy ott menjen utána.
De még csak azt sem hagyták, hogy a sír mellett virrasszon.
Az
ünnep múltával, a hét első napján, amikor pirkadt a hajnal, és a sír felügyeletére
rendelt templomi őrök nem zavarhatták el, kiment – rohant – a sírhoz.
Fel
sem figyelt arra, hogy az őrök sehol, és a nagy kő, amivel a sír száját lezárták,
az meg félrehengerítve. Azt látta, hogy a sír nyitva.
Aztán
azt, hogy üres.
Ellopták
Jézus testét?
De
ki? Pilátus, Heródes, Kajafás? Elvitették, hogy a sírhoz zarándoklást is megelőzzék?
A
gyalázatát még azzal is fokozták, hogy méltó módon még meggyászolni sem
hagyják?
Ez
nem lehet!
Az
nem lehet, hogy ő még itt és így sem láthatja, még itt és így sem találkozhat
vele…
Ezt
már nem tudja elviselni; megszakad a szíve, vagy beleőrül…
Azt
sem tudta már, hogy mit csinál.
Minden
elveszett, nincs értelme miért élni.
Bemegy
a sírba, odaborul Jézus helyére, kérve az Atyát, hogy szabadítsa meg…
Ott
ült két fehér ruhás alak, egyik fejtől, másik lábtól, ahol korábban Jézus teste
nyugodott.
De
hát… Ezt csak képzeli. Hogyan, mikor kerültek oda? Előbb még teljesen üres volt
a sír. Igen, csak a képzelete játszik vele; bizton ez már az őrület első jele.
Vagy
mégsem, hiszen szóltak hozzá.
„Asszony mit sírsz?”
Most
mit mondjon nekik? Kiknek? Kik ezek? Egyáltalán: tényleg itt vannak, vagy csak
ő véli látni és hallani őket?
Válaszolt;
az igazat.
„Mert elvitték
az én Uramat, és nem tudom, hova tették őt.”
Békés tekintetűek voltak az idegenek, mint az angyalok, talán angyalok, mégis tartott tőlük, hiszen lehet, beleőrült a fájdalomba, képzeleg, olyat, amit szeretne, nincs a sírban rajta kívül már senki.
Békés tekintetűek voltak az idegenek, mint az angyalok, talán angyalok, mégis tartott tőlük, hiszen lehet, beleőrült a fájdalomba, képzeleg, olyat, amit szeretne, nincs a sírban rajta kívül már senki.
Meghökkenésében, vagy inkább ijedtében hátralépett,
elfordult a sír szájától.
Ott meg a sírkert gondozója állt. Annak vélte, aki aztán még
szólt is hozzá. Ugyanúgy, mint előbb bent a sírból.
„Asszony,
mit sírsz? kit keressz?”
Igen, ez csak a kertész lehet.
De hát tudnia kéne, hogy kié ez a sír, és akkor ő kit keres.
„Uram, ha te
vitted el őt, mondd meg nékem, hová tetted őt, és én elviszem őt.”
„Mária!”
Jézus. Látta, megnyílt az addig könny áztatta szeme,
felismerte. Rohant volna hozzá, hogy átöleli, de aztán térdre esett, karját
kitárta felé.
„Rabbóni!”
Jézus intett.
„Ne
illess engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz; hanem menj az én
atyámfiaihoz és mondd nékik: Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az
én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.
Elméne Mária Magdaléna, hirdetvén a
tanítványoknak, hogy látta az Urat, és hogy ezeket mondotta néki.” (Idézetek forrása: János evangéliuma 20. fejezet – Károli
fordítás)
Azok pedig mikor hallották, hogy él és ő látta
vala, nem hivék. (Mk 16, 11)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése