Tulajdonképpen
milyen a nyitott társadalom?
Kis János
(filozófus és a jobb létre szenderült SZDSZ egyik alapító atyja) szerint
„Mi a nyitott társadalom? Röviden,
nyitottnak nevezünk egy társadalmat, ha az pluralista, ha tiszteli és óvja
tagjainak autonómiáját, és ha a kritika szelleme hatja át. Pluralizmuson az
együttélő hitek, világnézetek, életfelfogások, kultúrák szabad sokféleségét
értjük. Nyitott társadalomban egyetlen vallás, egyetlen világnézet,
életfelfogás, egyetlen kultúra sem törekedhet kizárólagosságra. Az autonómiáról
szólva arra az alapvető jogunkra gondolunk, hogy magunk döntsük el, milyen
meggyőződésekkel, milyen kulturális mintákkal azonosulunk, és milyen célok
jegyében vezetjük életünket. A kritikai szellem elevensége pedig arra utal,
hogy az egyén választási szabadsága nem relativizmuson és az észérvek
elutasításán alapszik, hanem szakadatlan, gyakran éles vitával jár együtt.
Nyitott társadalomban nincsenek tévedhetetlen tekintélyek, akik eldöntenék
helyettünk, hogy mi az igaz, a jó és a helyes. Minden nézetnek az érvek és
ellenérvek összecsapásában kell helytállnia magáért. Minden nézetről
kiderülhet, hogy téves.” (1)
[Rendben, tetszetős, legalábbis
nagyvonalakban, de nem tudom megállni, hogy ne fűzzek némi – talán rosszmájú –
megjegyzést Kis úr megállapításaihoz. Ugyanott ugyanis ezt is írta többek
között: „George Bushból nem lesz
totalitárius diktátor. Mandátumát demokratikus választáson kapta, és
mandátumának lejártakor is lesznek demokratikus választások. De hogy a
pluralista, toleráns és kritikai szellemű társadalom ideálja közben milyen
súlyos és mennyire maradandó károkat fog elszenvedni, azt ma még nem tudjuk.
Nagyobbrészt nem is rajtunk, nem a külvilágon múlik, persze. Azonban múlik a
külvilágon is. Bushnak ma erősebb a belső mandátuma, mint négy éve volt.
De a külső mandátuma jóval gyengébb. A világközvélemény ellene szavazott. Még
egy háborút az amerikai hadsereg és az amerikai gazdaság nem bír el. Az
Egyesült Államoknak új szövetségesekre van szüksége, de egyelőre csak
szövetségeseket veszít. Újraválasztása utáni első beszédeinek egyikében Bush
elnök azt nyilatkozta, hogy a következő ciklusban közeledni kíván Európához.
Európának tehát megnövekszik a mozgástere.”
Nos:
1. Hitler is demokratikus
választáson jutott a mandátumához…
2. George Bushból nemcsak totalitárius,
hanem semmilyen diktátor nem lett hál’ Istennek, de…
3. az őt felváltó Barack Obama nem hagyott föl a
háborúskodással; ígérete és Nobel-békedíja ellenére nem valósította meg
teljesen az iraki és afganisztáni kivonulást, „ráadásul” kommandósokat küldött
Szíriába.(2) És „felfutatta” az ígéretei ellenére civil áldozatokat is szedő
úgynevezett drónháborút… (3) Konklúzió: ahogy én sem, Kis úr sem
tévedhetetlen…]
Lépjünk tovább.
„A
nyílt társadalom csak úgy létezhet, ha az emberek megmondhatják véleményüket a
hatalomnak. Szükség van arra, hogy törvény garantálja a szólás-, a sajtó- és a
gyülekezési szabadságot, valamint más jogokat és szabadságokat, amelyek
felhatalmazzák az embereket, hogy megvédjék magukat a hatalom visszaélésével
szemben, és ehhez a védelemhez az igazságszolgáltatást is igénybe vegyék” –
fejtette ki Soros György 2009 októberében
a Közép-európai Egyetem budapesti előadás-sorozatának keretében. Ki ne tudna
ezzel a szöveggel egyetérteni, amely tényleg az igazi demokrácia?” (4)
Amíg
az igazi demokráciáról van szó.
De…!
A
„Soros-féle” nyitott társadalom egyben nyitott
gazdaságot is jelent. Vagyis a munkaerő és a tőke szabadságát, más
szavakkal szabad (ide-oda) áramlását. (5)
Ez
is jól hangzik.
Csakhogy
melyik hazai, magyar, akár EU-s kis- vagy akár középvállalkozó tud, mondjuk az
USA-ban érvényesülni?
Ó,
mehet oda (ha mehet), aztán napok alatt elbukik.
Ezzel
szemben a multinacionális tőke számára a
határ a csillagos ég…
Szóval itt (a
nyitott társadalom szlogen sorai és részletei közt) az ördög elrejtve.
A
hívő - a teista - ember számára a tolerancia és a pluralizmus nemcsak vonzó
lehet, hanem egyszerűen kívánatos, és talán még akkor is elviselhető, ha az
ateizmus és a többisten-hit iránti türelem is értendő alatta. Jó, hogy a
nyitott társadalomban – Kis Jánossal egyetértve – „egyetlen vallás, egyetlen világnézet, életfelfogás, egyetlen
kultúra sem törekedhet kizárólagosságra”.
Ne legyen kötelező semmilyen vallás; de még illendőségből se kelljen egyiket
sem követni.
Csak hát a nyitott társadalmi struktúra
nem emel gátakat az eszmék (legyenek azok akár megtévesztőek, sőt uszítóak)
terjesztése elé sem, lehetővé téve ezzel,
hogy a szabadság szabadosságba csapjon át.
Örvendetes az is, hogy a munkát,
vagy a jobb megélhetést kereső munkavállaló bárhová mehet (ha mehet, illetőleg
ha tud), és bárki bárhol befektetheti a pénzét… Ez azonban csak elvileg van
így, mert a tőke szabad áramlását a piac szabályozza, és ez kivédhetetlen,
igazán még csak nem is ellentételezhető hatással van a nyitott társadalom
működésére is.
A piac ugyanis nem
toleráns és nem pluralista, hanem könyörtelen. Áttételesen elfogult is; a
nagytőkét és a nagytőkést hagyja, sőt segíti érvényesülni. A tőke minél
nagyobb, minél erősebb, annál inkább; leginkább tehát a multinacionális, vagy
globális tőkét és tőkést. Ezzel pedig lehetővé teszi mindazt, amiről
„Globalista kiáltvány” szól.
http://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2015/09/stopttip.jpg
***
(1) Részletesen ld. http://www.kka.hu/_soros/dokument.nsf/329cd37724344b06c12568a9006c35fd/f187d27afc60e62cc1256fa9001f2d1a?OpenDocument
(1) Részletesen ld. http://www.kka.hu/_soros/dokument.nsf/329cd37724344b06c12568a9006c35fd/f187d27afc60e62cc1256fa9001f2d1a?OpenDocument
(5) Részletesebben
ld. többek közt itt:
és itt:
AJÁNLOTT
OLVASNIVALÓ:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése