2017. július 15., szombat

Isten és az ember megmutatkozása




„Együtt többre megyünk!”
A Buta és a Bölcs Ember

Még az „átkosban” történt, amikor a parasztember nem köthetett biztosítást jégverésre, mivel nem is volt ilyen biztosítási konstrukció, meg talán pénze sem lett volna rá, és persze bekövetkezett a kár. A több holdnyi (akkor még nem hektárban, hanem kataszteri holdban számoltak) kukorica nagyobb része, és vele a szántástól, vetéstől a kapáláson át a termőföldbe ölt sok-sok munka egyik óráról a másikra kárba veszett.
Nagy kár volt ez; gazdánk és családja létét veszélyeztette, hiszen nemigen volt kitartásuk, ráadásul a rákosista szocializmus előírta beszolgáltatást minden ellenére teljesíteni kellett.
Gazdánk a tábla széléről nézte a szakadozott levelű, törött szárú, zöld helyett lassanként barnába váltó kukoricást. Nem sírt, egy csöppnyi könnyet nem hullatott, hiszen férfiember volt. Csak elkomorodott. Bement – az igazsághoz tartozik, hogy inkább csak botorkált – a tábla közepére.
Ott aztán a még épen maradt kukoricaszárat tövestől tépkedni kezdte ki a földből. Messzire hajította, amennyire csak tudta. Néha fölnézett az égre, ahonnét már eltakarodtak a viharfelhők, a Nap is kisütött, mintha semmi sem történt volna.
Talán ez a hirtelen égi váltás volt az utolsó csöpp a méreggel teli pohárban. A gazda a kemény munkában szikkadt bőrű kezét ökölbe szorította, majd az égre emelte.
„Együtt többre megyünk!” – kiáltott föl az Istennek. Összeszűkült szemmel mérgesen nézett fölfelé, majd lehajolt, és tovább tépdeste kifelé a kukoricát, aminek számukra az életet kellett volna jelentenie.
K. A jégverés, a jégeső, az eső, a vihar, a felhőszakadás, és így tovább, tulajdonképpen természeti, fizikai, anyagi jelenség. Esemény, történés, megnyilvánulás. Mi köze ennek az istenhez, megszemélyesítve mondva, gondolva, Istenhez? Vagy Istennek a jégesőhöz? Netán Isten csinálta, rendezte, verette el jéggel a szegény parasztember kukoricását? Megbüntette, mert vétkezett? És akkor azét is jéggel verette, aki viszont vétlen volt?
B. H. Nem hiszem, sőt biztos vagyok abban, hogy nem Isten büntette azt a bizonyos gazdát. De a természet, vagy a sors sem büntette. A jégeső, és minden természeti, anyagi jelenség, folyamat, történés azonban mégsem független Istentől.
K. Tehát, ha nem büntetés, nem is jutalom, de mégis kapcsolódik a természetfölöttihez, nevezetesen Istenhez, akkor Isten akár megakadályozhatta volna?
B. H. Talán… Én nem tudom… Előbb azonban nézzük meg, hogy valójában mi is ez a példaként felhozott jégeső. Mit tudhatunk meg róla a wikiből? Nos, „A jégeső a csapadék egy olyan formája, ami akkor alakul ki, amikor a zivatarban jelenlevő feláramlások a légkör extrém hideg rétegeibe esőcseppeket szállítanak magukkal, ahol azok szilárd halmazállapotúvá fagynak és a kialakuló jégszemek a zivatar leáramlásába kerülve a felszínre hullanak. A jégeső jéggömbök vagy szabálytalan jégrögök formájában, mindig konvektív felhőből - legtöbbször Cumulonimbusból (zivatarfelhőből) - hulló csapadék. Akkor beszélünk jégesőről, ha a jégdarabok átmérője eléri vagy meghaladja az 5 mm-t. Ennél kisebb méret esetén jégdaráról van szó. A zivatarok többségében kialakulnak jégszemek, csak az esetek egy részében ezek a felszínre érve elolvadnak. Azt, hogy kialakul-e jégeső, az a körülmény dönti el, hogy a felhőben a jégszemek mennyire tudnak megnőni, egy bizonyos mérethatár fölött ugyanis a jégszem már nem képes elolvadni a zuhanás közben, és a talajra szilárd halmazállapotban hullik.” [i]
K. Világos; a jégeső, de már maga a csapadék is jég nélkül tisztán természeti jelenség, ami fizikai törvények, törvényszerűségek szerint jön létre, majd hull, esik, csapódik a földre. Úgy mondjuk ugyan, hogy a felhők az égen vannak, de hát ezen senki sem a bibliai, vagy vallási értelemben vett eget, illetve mennyet, mennyországot érti, hanem a Föld légkörét. Semmi köze az éghez, a mennyhez, mennyországhoz. Akkor viszont hogyan kapcsolódik Istenhez? Hogy-hogy mégsem független Istentől?
B. H. Nemcsak jégeső, az eső, a hó, a csapadék, hanem a gravitáció, a Newton által felismert és megfogalmazott törvények, minden anyagi, fizikai, biológiai törvény és törvényszerűség, természetesen maga az evolúció is kapcsolódik. Akár úgy is mondhatjuk, hogy mindezek Isten törvényei és törvényszerűségei… Működésük, érvényesülésük egyben a láthatatlan Isten látható megmutatkozása.
K. Ezek természeti, anyagi, földi, szélesítve a kört, univerzumi törvények. Az anyagi világmindenség törvényei és törvényszerűségei. Isten tehát nem más, mint az univerzum? Isten a világmindenség?
B. H. Világos és egyértelmű, hogy az anyagi, fizikai, biológiai törvények és törvényszerűségek az anyag jellemzői…
K. Vagyis anyagiak.
B. H. Az ősrobbanás elmélet szerint „A robbanást követően elképzelhetetlenül rövid idő alatt kialakultak az anyagi világ jelenlegi építőköveinek tartott kvarkok, elektronok és ezek antirészecskéi. Ezeket követte a nehéz nukleonok (protonok, neutronok és antirészecskéik) kialakulása.”[ii] A kvarkoknak, mint az anyag legalapvetőbb építőköveire is jellemző például a gravitáció? Miért ne? De a kvarkok is csak az ősrobbanást követően lettek. Jó, ami előtte volt, azt nevezhetjük ősanyagnak, és kijelenthetjük, hogy a gravitáció az ősanyag jellemzője. Bizonyítani ugyan nem tudjuk, ahogy még azt sem, hogy milyen ez az ősanyag, de azt nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy valamilyen rá jellemző, tehát anyaginak is nevezhető törvény, törvényszerűség szerint van és „mozog” akár öröktől fogva, ahogy a materialista filozófia állítja.

 
K. Tehát az anyagi törvények öröktől fogva vannak…
B. H. Jó, maradjunk ebben. Tudsz-e válaszolni arra, hogy ahol nincs anyag…
K. Mindenhol van!
B. H. Tévedés, mert még az anyagi univerzumban sincs mindenhol, és egyáltalán nincs azon túl… Nézzük azonban előbb az anyag definícióját. „A köznapi használat szerint anyagok: a tömeggel és térfogattal rendelkező dolgok. A fizikai és kémiai általános anyagdefiníció szerint: anyagok az atomok, a molekulák és ezek építőelemei (részecskék és erőterek). A modern fizikában anyag minden, ami elemi fermionokat tartalmaz (mivel a fermionokra jellemző a Pauli-féle kizárás, vagyis két anyagrészecske nem veheti fel ugyanazt a térbeli helyzetet).”[iii] Tehát részecskék…
K. Igen, anyagrészecskék; és akkor mi van?
B. H. Inkább így: mi van, és mi nincs? A részecskék között nyilvánvalóan tehát nincs anyag, viszont az anyagi törvények, törvényszerűségek ott is érvényesek, csak hát nem érvényesülnek. A láthatatlan, behatárolhatatlan, megfoghatatlan törvények és törvényszerűségek mindenütt vannak, ott vannak. Örökké láthatatlanok, s majd csak a működésük, eredménye, következménye lesz látható, mérhető, vizsgálható. Így, ezáltal mutatkoznak meg.
K. Nem vitatkozom, ebben egyetértünk.
B. H. Van azonban egy másik nagy kérdés is. Nevezetesen, hogy az univerzum tágul, vagyis nem végtelen. Nem abszolút végtelen, hiszen, ha az lenne, akkor mindenütt lenne, és nem tudna, nem is kellene tágulnia. Az ősrobbanás elmélet szerint eredendően végtelenül összepréselődött, úgynevezett szinguláris állapotban volt. Csak hát ez, legyen akármekkora, hol volt? A semmiben? Semmi, mint olyan, nincs, a semmi csak valaminek a hiányát jelenti. Tehát valahol volt, jelenlegi állapotában is van, és lesz, amíg lesz. De hol? Nos, erre a válasz, hogy az abszolútumban. Ebből következik viszont, hogy az abszolútum valóban örök és végtelen. Abszolút végtelen.
K. Hm…


B. H. Az anyagi törvények, törvényszerűségek az anyagban érvényesülnek, de nemcsak az anyagban, az anyagi világban vannak, hanem az anyagon, az anyagi világon túl, azon kívül is vannak. Ne felejtsük: ha nincs anyag, mint törvény, mint elv, azok akkor is vannak.
K. Tehát az abszolútumban lévő, vagyis az anyagtalan végtelenségben, mondhatni mindenségben lévő úgynevezett anyagi törvények, törvényszerűségek alapján jött létre, legalábbis alakult és alakul az anyag és az anyagi világ. Idáig rendben, legalábbis elfogadható álláspont. Csak hát mi köze van mindennek Istenhez, vagy Istennek mindehhez?
B. H. Istent ugyan senki, legalábbis ember még nem látta, teljességében, mivel végtelen, föl nem foghatta, mégis sokféle meghatározása, leírása született. Akár jók, vagy kevésbé jók, pontosak vagy kevésbé pontosak ezek, semmiképpen sem hiánytalan definíciók. A leginkább egzaktnak mondható a filozófiai, miszerint Isten az abszolútum szubsztanciája, magyarán a legbensőbb lényege. Tehát Isten nem választható el az abszolútumtól, és az abszolútum Istentől. Ebből (is) következik, hogy az úgynevezett anyagi törvények és törvényszerűségek, mivel forrás- és lelőhelyük szerint abszolútumiak, s mint mindennek, ami abszolútumi, ahhoz úgymond köze van az abszolútum legbensőbb lényegének, ez alól nyilvánvalóan az anyagi törvények és törvényszerűségek sem kivételek.     
K. Isten netán, ha úgy gondolja, alkalmazza, érvényesíti ezeket a törvényeket, máskor meg nem? Vagy nem így jár el, de megtehetné?
B. H. Nem tudom, hogy Isten mit gondol, hogyan gondolkodik, azt sem, hogy megtehetné-e, vagy sem… Illetve, ha meg is tehetné, minden bizonnyal nem teszi, mert attól fölborulna a rend és a rendszer. A világegyetemet működtető, működését szabályozó törvények és törvényszerűségek, beleértve természetesen nemcsak a biológiai, hanem a társadalmi evolúciót is, rendszert alkotnak, amelynek egyes elemei egymáshoz kapcsolódnak, egymásra épülnek, és így képeznek működő egészet. Így következhet, következik be, hogy például, amikor a légkör alakulása alapján jégesőnek kell esnie, akkor jégeső esik…
K. És ez lenne Isten megmutatkozása? A jégeső? A rombolás?
B. H. Az okozott kár már következmény, de eredendően maga a jégeső, az igen, az Isten megmutatkozása, ahogy minden természeti jelenség, maga a természet is az. Mondom: eredendően. Amióta azonban az ember él, műveli a földet, vagy elhanyagolja annak művelését, mióta kitermeli a Föld kincseit, mióta ipari üzemeket működtet, és ezek ilyen-olyan hatással vannak a természetre, azóta Isten és az ember megmutatkozásáról van szó. Az emberi beavatkozás nélküli természet tisztán Isten megmutatkozása, a változást kiváltó emberi beavatkozás esetén meg Isten és az ember megmutatkozása.
K. Tehát, ha az anyagi világot látjuk, az emberi beavatkozás nélküli világot, az őstermészetet, akkor tulajdonképpen Istent látjuk?




B. H. Nem ezt mondtam, hanem azt, hogy abban megmutatkozik Isten. Természetesen megmutatkoznak benne az anyagi világ törvényei, törvényszerűségei is. Ha például egy építész elkészíti egy ház tervrajzát, majd azt felépítik, megmutatkozik benne a tervező? Ha egy szobrász megalkot egy szobrot, legyen az akár csodálatos, akár formabontó, egyesek, vagy sokak szemében ronda, a szoborban a művész megmutatkozott? Nevezhetjük az alkotást, az eredményt az alkotó megmutatkozásának? Igen. Akkor ugyanígy az anyagi világot is Isten megmutatkozásának, hiszen az a mindenütt jelenlévő anyagi törvények és törvényszerűségek működése, érvényesülése szerint olyan, amilyen.
K. Akkor mégis csak Isten bocsátotta a szegény parasztember kukoricására a jégesőt?


B. H. Ó, de egyszerű válasz lenne, hogy igen, Isten büntetése, és akkor a gonosz lelkek esetleg megrettennének, vagy nem, a hiszékenyek meg elhinnék, és megígérnék, hogy ezután jók lesznek. A vallások nagyrészt ezzel, így fegyelmeznek, ijesztgetnek, valójában manipulálnak, mert ez az egész nem így működik. Hogy Isten akarja-e, vagy sem a természeti csapások bekövetkezését, azt én nem tudom, és úgy vélem, hogy nincs emberfia, aki tudná, de tény, hogy megtörténnek. Az is tény, hogy a természeti csapás, mint okozatnak az okát a tudomány ma már a legtöbb esetben tökéletes pontossággal kimutatja. Ne felejtsük azonban: a természeti csapások ellen még az állatok is tudnak védekezni, és védekeznek is, ha nincs baj az ösztöneikkel. Az ember pedig pláne tud. Az embernek ráadásul van önálló akarata. Az élőlények közül egyedül csak az embernek van önálló akarata.




K. Istentől független önálló akarata?
B. H. Nem igazán, mert az úgynevezett anyagi, természeti törvényeket, törvényszerűségeket muszáj figyelembe vennünk. Tehát az önálló akaratunk nem abszolút önálló. Nem tehetünk bármit. Akarhatunk tenni, akarhatunk akár aranyat is csinálni, vagy az égre szállni a kezünket lebegtetve, de az eredmény, a következmény már nem tőlünk függ. Az önálló akarat tulajdonképpen azt jelenti, hogy ellentétben a többi élőlénnyel, bennünket nemcsak az ösztöneink befolyásolnak és irányítanak, hanem azoktól függetlenül dönthetünk és cselekedhetünk. Az önálló akarat azonban nem egy fölösleges, haszontalan ajándék, vagy lehetőség, hanem olyan adottság, képesség, amivel nemcsak élni lehet, hanem szükség szerint élni kell, és az ember, legyen akár link, gonosz, rossz vagy jó, buta vagy bölcs, vagy a két véglet között bármilyen, él is vele. A világunkat közösen alakítjuk. Isten a törvényei, törvényszerűségei révén, mi pedig úgy, hogy beavatkozunk. Amíg azonban nem volt ember, a természet, a világ az élőlényeivel olyan volt, amilyen. Se nem jó, se nem rossz. Lehetőség volt, hogy ilyen vagy olyan legyen, de föl sem merült, mivel nem volt ember, aki fölvetette volna, hogy jó vagy rossz-e, szép vagy ronda-e. A minősítés már emberi. A világ tehát egyrészt Isten, másrészt az ember megmutatkozása… De hogy a „semleges” világ olyan lett és lesz, amilyen, tehát jó vagy rossz, vagy a kettő között valamilyen, azt az ember már saját magának köszönheti. Amennyiben nem tetszik, azért nem Istent, hanem a beavatkozó embert okulhatja, szélsőséges esetben átkozhatja…




[i] https://hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%A9ges%C5%91

[ii] http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/fizika/fizika-11-evfolyam/meresi-modszerek-es-keletkezesi-elmeletek/az-osrobbanas-elmelet

[iii] http://www.t-es-t.hu/termtud/atom/anyag.htm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése