II.
„Hogy
mindnyájan egyek legyenek; a mint te én bennem, Atyám, és én te benned, hogy ők
is egyek legyenek mi bennünk: hogy elhigyje a világ, hogy te küldtél engem.”
(Jn 17, 21 – Károli fordítás)
Magamnak bevallhatom, irigylem a „lelki szegényeket”.
[1]
Nemcsak azért, mert – állítólag Jézus szerint! – „övék a mennyek országa”,
hanem még inkább azért, mert fenntartás nélkül hinni tudnak. Szkeptikus lévén,
nekem ez nem megy…
Bizonyítékok kellenek.
De még, ha úgymond bemondásra hinni tudnék,
kinek higgyek? A buddhistáknak, hogy a nirvána a végső megoldás? A zsidó
rabbiknak, akik folyton tévelygő népük kiválasztottságát hirdetik? A
reformátusoknak az eleve elrendelést? A katolikusoknak, hogy a pápa, amikor ex cathedra szól, tévedhetetlen?
Abban hiszek, ami bizonyított, azt tudom
elhinni és elfogadni, ami bárhol, bármikor bizonyítható!
Nos, a természettudományoknak köszönhetően
bebizonyosodott, hogy van Isten. [2]
Akkor is kérdés viszont, hogy Isten és a földi élőlények viszonylatában nézve mi
az ember? Semmi más, mint legfeljebb a legfejlettebb emlős? És mi van, ha csak
ennyi?
C.
G. Jung felfedezte és
bizonyította, hogy minden ember tudattalanjában jelen van a mindenség utáni
vágy (Jung ezt vallásos teljességösztönnek nevezte el), ami értelmezhető úgy
is, hogy Isten plántálta belénk, és amennyiben nincs testi, anyagi, pszichikai
eredője, akkor a kollektív tudattalan révén jut el Istentől minden egyes
embergyermekéhez…
Csak hát ennek is lehetséges egy másik
olvasata.
A domináns hím, vagy nőstény életteret és
saját „udvartartást” akar; ezt megszerzi, védi és uralja. A saját világában
tehát mindenre vágyik. A falka többi tagját is erre inspirálja veleszületett
ösztöne, de létfenntartási ösztönüknek és tapasztalataiknak köszönhetően
besorolnak a domináns egyed mögé, majd megpróbálnak az élre törni, ha erre új
lehetőség nyílik.
Az emberről szólva hatalomvágyról
beszélhetünk. Hatalomvágyról, ami kibontakozhat, érvényesülhet, ha az adott
ember kellően ügyes és okos, pláne, ha szerencséje is van, vagy elfojtásra
kerül, ha az adottságok és körülmények kedvezőtlenek.
Az ember mindenség utáni vágyakozása, a
jungi vallásos teljességösztön nem más, mint a fundamentális ösztönként
jelenlévő hatalomvágy megnyilvánulása?
Bizony, hogy lehet az. Ha pedig az, akkor
ez sem bizonyítja, hogy van, egyáltalán lehetséges Isten és az ember között
közvetlen kapcsolat; hogy az embernek lelke van, és esetleg az örök élet vár
reá…
Van erre bizonyíték? Egyáltalán lehet erre
bizonyíték, vagy csak a hit marad?
A látnokok - legyenek azok a bibliai kor
prófétái, az egyházak potenciális szentjei, bizonyítottan igazmondó emberek –
kinyilatkoztatásai, ugyanígy napjainkban a klinikai halálból visszatértek beszámolói
egyaránt lehetnek megváltozott tudatállapotuk élményei, produktumai indukálta
bizonyságtevések. Nemcsak elhiszik, nem hazudnak, ó, dehogy, igazat mondanak,
mert nem is tudják, hogy a fantáziájuk (és felfokozott várakozásuk,
beteljesülés vágyuk) játszik velük.
Az igaz istenhívőnek nem kell bizonyíték.
Pontosabban mondva: nem kell más bizonyíték, mert számára Isten világa,
valósága (Isten léte, az emberi lélek megléte, az örökélet lehetősége)
bizonyosság. Az istenhívőknek számára tehát az, amire bizonyítékokat keresek,
bizonyított.
No, de mi lesz velünk, a megátalkodott
szkeptikusokkal?
Lehet, hogy ott kell bizonyítékokat
keresni, ahol azok, akiknek a hite mély és igaz, ahol ők megtalálták?
Valahol magunkban, mert ott, és csakis ott
lelhető fel?
Mivel bizonyított, hogy Isten van,
nyilvánvalóan hiszem, hogy van. Hiszek Istenben!
Tehát istenhívő vagyok?
Miért ne (még akkor is, ha például egy
katolikus, vagy muszlim azt mondja, hogy mivel Isten olyan, amilyennek ő hiszi,
és én nem abban hiszek, akkor nem vagyok az) lennék istenhívő? De hát milyen
Istenben hiszek?
Isten milyen?
Mivel térhez és időhöz nem kötött, vagyis
öröktől fogva van, és végtelen, én a véges elmémmel teljes egészében meg nem
tudhatom, fel nem foghatom. Legfeljebb bizonyos aspektusait. Ha megpróbálok
közel kerülni hozzá. Ha megpróbálom a lehetséges határain belül maximálisan
megismerni…
Ha azonosulok vele, mármint annyira,
amennyire lehet és tudok.
Ha hagyom, hogy megérintsen… [3]
A bizonyítékot (a lélek – eonitás –
meglétére és az öröklét lehetőségére) ki-ki saját maga, és kizárólag csak saját
maga találhatja meg – végső soron önmagában. Akkor és úgy, ha fenntartás nélkül
hisz Istenben. Ha aztán azonosul vele, akkor cáfolhatatlan istentudásra jut.
Akkortól úgymond Isten szemével szemléli
(és látja) a világot. Nem lesz tovább gyötrő kérdés, hogy van-e öröklét.
[1] Lásd! Máté evangéliuma 5, 1 – 12.
[2] VAN ISTEN!
1. Föld > naprendszer >
Tejút > univerzum van? Van.
2. Az univerzum anyagi, térben és
időben meghatározható (vagyis nem végtelen!); lett, és születésével lett az
anyag, a tér és idő.
3. Az univerzum a legelfogadottabb
tudományos elmélet szerint a szingularitásból az ősrobbanással született. Ha
netán nem az ősrobbanással, hanem másképpen lett, akkor is az, amiből lett,
valahol volt, az univerzum most is valahol van, és lesz, amíg lesz. Nem a
semmiben (mivel a semmi nem más, mint valaminek a hiánya), hanem olyasmiben,
olyasmin belül, ami nem anyag és nem anyagi energia, idő és tér nélküli, vagyis
időtlen és végtelen; ezt mondjuk
abszolútumnak.
4. Az abszolútum tehát nem anyag
és nem anyagi, időtlen (öröktől fogva van) és végtelen.
5. Az abszolút végtelenben, ami
lehetséges, az előbb-utóbb megvalósul, bekövetkezik.
6. Mint mindennek, az
abszolútumnak is van lényege (az, hogy nem anyag és nem anyagi, időtlen,
végtelen, ennélfogva is teljes), ezen túl legbensőbb lényege (szubsztanciája),
és ezt mondjuk Istennek.
7. Mindezek után hagyd, hogy Isten
megérintsen, és számodra is megmutatkozzék.
[3] MEGÉRINT ISTEN
Nemcsak
a jó dráma jó előadása, hanem a jó vers, a jó regény olvasása, a művészi
szobor, festmény látása is katartikus élményt kelthet az emberben. Ha a
festmény monumentális, mint például a Feszty körkép, vagy a Szixtuszi Kápolna
freskói esetében, ez a hatás és élmény gyorsabban jelentkezhet és átütőbb is
lehet, de ez nem feltétel.
Még
barlangrajzok is kiválthatják, különösen az olyanok, mint a dél-franciaországi
Lascaux Barlang legkifinomultabb ízlést kielégítő festményei.
A nagy
irodalmi, lírai, zenei, tánc-, képzőművészeti, általában a művészeti alkotások,
sőt az emberek életét jobbá tevő alkotások misztikus élményt nyújthatnak. De ez
talán, vagy elvárhatóan természetes is. Nézzünk meg azonban egy egészséges fa-
vagy bokorlevelet, vagy egy virágot. A szerkezetét, erezetét nyilvánvalóan az
evolúció alakította, szépsége azonban lenyűgöző, és ingyen kapott ajándék.
Ugyanígy szép a bárányfelhőkkel borított ég, a tiszta kék ég, a viharfelhők is,
de még – ha nem az ember feje körül csapkod - a villámlás és az égdörgés is.
Az
ember kiváltsága ez a képesség és élmény, hogy érzékeli, észreveszi és átélheti
mindazt, ami szép, meg persze a rútat, csúfságot is. Sok esetben azonban –
pláne mi, a nyugati civilizáció folyton rohanó gyermekei – elmegyünk mellettük
úgy, hogy észre sem vesszük. Vagy ugyan érzékeljük, de nem törődünk vele,
aminek következtében nem is tud hatni ránk.
Nem
kell ahhoz semmi más, csupán nyitottság, hajlandóság, hogy felemelő, magasztos,
mondhatni már-már misztikus tapasztalásban legyen részünk. Gazdagság, tulajdon
sem kell hozzá, csupán érzékszervek és fogékonyság, érzékenység. Színházba,
operába, galériákba, kiállításokra ugyan nem jut, nem is juthat el mindenki, de
a természet – a madárcsicsergés, a szél susogása, a fűszálak hajlongása, a víz
csobogása – mindnyájunké. Ahhoz sem kell gazdagnak lenni, hogy gyermekünk ránk
nevessen és tágra nyílt szemmel, ragaszkodással teli tekintettel szemünkbe
nézzen.
De
ilyen misztikus pillanat az is, amikor a szerelem fellobban; legyen az valóban
egy pillanat alatt, a „meglátni és megszeretni” változat, vagy akár hosszas
ismeretség után bekövetkező, berobbanó érzés.
A
szeretet… Szeretni végtelenül azt, akit/amit mindennek érzünk, erre csak az
ember képes. Az állat is ragaszkodik az ivadékához, a gazdájához, gondozójához,
van, amelyik falkabéli társához is, de ez csak ösztön. Az volt eredendően az
ősembernél is, majd bekövetkezett a csoda; szeretet lett. És ez a misztikus
tudás: a gnózis, szeretni tudni, ami mindenkié lehet; szeretni mást, másokat,
gyermekünket, szülénket, társunkat, hazánkat, népünket, jobban szeretni, mint
magunkat, ez is a mi isteni ajándékunk.
Add át magad a szeretetnek, és
akkor megtapasztalhatod, hogy megérint Isten.
Nem
elnyomni, hanem hagyni kell, hogy a velünk született adottság, a szép, a jó
érzékelése és tudatosodása működhessen, kibontakozzék, akár a virágba borulásig
meghatározó részünk maradjon.
Hagyni
kell, hogy a műalkotás, a természet és embertársainkból az, ami jó, hasson ránk.
Hagyni
kell, hogy a misztikum, a titok, általa Isten megérintsen, és a lelke
elárasszon.
A
lehetőség mindenki előtt nyitva áll. Isten mindenkinek megmutatkozik, mindenkit
megérint, téged is; csupán észre kell venni, és akkor átélheted a csodát, az
istenhitre ébredést…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése